Besøk våre flotte vassdrag!
Vannkraften har allerede ført til at store deler av norsk vassdragsnatur er nedbygd. Naturvernforbundet arbeider for å redde resten. Her er status for noen av våre flotteste vassdrag, med beskrivelse av hvordan du kan besøke dem!
Hvis Naturvernforbundet vinner frem, vil disse elvene fortsatt renne fritt. Fem av vassdragene er nå foreslått vernet i Stortinget, men verneplanene møter motstand fra de som vil tjene penger på en utbygging.
Vi har også politikere som stadig snakker om å bygge ut store deler av den gjenværende norske vassdragsnaturen. Vi har utbyggere som vil tjene penger på våre fossefall. Og vi har en industri som er vant til å tenke nye utbygginger, ikke effektivisering av gamle kraftverk og energisparing. Derfor er vi redde for at vassdragene på denne lista kan bli ødelagt av kraftutbygging. Enkelte av dem er reddet i denne omgang, men de er ikke varig vernet. Ennå.
Vi viser hva som er unikt med vassdragene, og hvordan du kommer deg dit. Hvis du vil hjelpe oss med å redde elvene, meld deg inn i Naturvernforbundet!
Garbergelva renner fra Skarvan og Roltdalen nasjonalpark til Selbusjøen. Den har svært variert natur, og har vært foreslått vernet hele tre ganger, tidligst i 1993. Utbyggingsinteressene har imidlertid klart å hindre vern. Det siste utbyggingsforsøket var forslag om et kraftverk med inntak ved Prestfossan, helt inntil naturreservatet Stråsjøen-Prestøyan, i randsonen av nasjonalparken. Utbyggingsplanene ble stadig blitt presset lenger ned i vassdraget, ettersom større deler av det øvre vassdraget har blitt innlemmet i nasjonalpark og naturreservat. Naturen langs elva er delvis urørt og utilgjengelig, delvis tilrettelagt og «snill».
Utbyggingen ble stanset i 2019.
Vassdraget er foreslått supplert inn i verneplanene for vassdrag, gjennom et representantforslag til Stortinget i januar 2023. Forslaget er til behandling.
Det går buss fra Trondheim 3-4 ganger i døgnet i ukedagene og daglig i helgen, via Stjørdal i retning Selbu. Veien krysser Garbergelva ved Innbygda, der det er busstopp, butikk og stor campingplass.
Innerst i Hyefjorden, en arm av Nordfjorden, strekker Gjengedalen seg innover mot høyfjellet. Her er en variert og rik natur, som har gjort at Naustdal-Gjengedal landskapsvernområde er opprettet her. Det er også her at det var planlagt kraftverk, med inntak i Veslevatnet og utløp nedenfor Gjengedalsfossen. Vannføringen gjennom det unike Gjengedalsgjelet, der fossespruten står over vegetasjonen og skaper et artsmangfold som karakteriseres som enestående i sitt slag, ville ha blitt kraftig redusert.
Men i 2018 ble elva reddet etter 40 års kamp.
Vassdraget er foreslått supplert inn i verneplanene for vassdrag, gjennom et representantforslag til Stortinget i januar 2023. Forslaget er til behandling.
Vil du oppleve denne perlen i fri utfoldelse, må du reise til Hyen. I Hyen kan du for eksempel overnatte på Vågen Motell og Camping. Det går buss til Hyen én-to ganger hver ukedag fra Førde, Florø og Sandane. I helgene må du belage deg på egen transport.
Hovda er et av de siste større vassdragene med urørt preg i Hedmarks-regionen. Vassdraget utgjør et sammenhengende bekkekløftsystem med kløfter opp til 80 meter i høyden, og strekker seg fra fjellområdene i Hemmeldalen naturreservat til utløpet i Glomma. Den renner gjennom majestetiske juv over lange strekninger, og bekkekløften har store sammenhengende arealer med gammel høyproduktiv skog, som er svært sjeldent i regionen og ellers i landskapet. Elva har flere store fossefall og strykpartier, og fungerer som habitat for spesialiserte fuktighetskrevende arter.
NVE ga opprinnelig avslag til en utbygging av Hovda i 2012. Utbygger Blåfall AS kom tilbake med reviderte planer som fikk konsesjon til utbygging av Hovda i april 2017, men denne ble omgjort av Olje- og energidepartementet i desember samme år. Departementet mente at Hovda kraftverk ville få for store negative konsekvenser for naturmangfold og andre interesser.
Vassdraget er foreslått supplert inn i verneplanene for vassdrag, gjennom et representantforslag til Stortinget i januar 2023. Forslaget er til behandling.
Det er vanskelig å komme seg til øvre deler av Hovda uten egen bil, men det er enklere å komme til utløpet. Steinvik stasjon på Rørosbanen er rundt 40 minutters gange unna elvas utløp i Glomma. I tillegg stanser Innlandstrafikks buss 853 mellom Rena og Koppang på holdeplassen Søndre Sætre et par ganger daglig på ukedager. Ved Hovdas utløp er det en rasteplass på riksveg 3.
Vannet fra Skurvedalsåna vil fortsatt pryde den majestetiske Lysefjorden. Planene om utbygging av Songesand kraftverk, med vannoverføring i tunnel fra Stølatjørna til rett ved fjorden, er avslått.
Dalen er mye brukt til friluftsliv, blant annet av leirskoleelever på Bakken gård, som ligger ved utløpet av dalen, ved stiene som leder mot Preikestolen. Skurvedalen er et av de mest uberørte dalførene i området rundt Lysefjorden. Øvre deler av dalen er nå vernet som naturreservat.
Vassdraget er foreslått supplert inn i verneplanene for vassdrag, gjennom et representantforslag til Stortinget i januar 2023. Forslaget er til behandling.
For å oppleve Skurvedalen, er det enkleste å ta ferjen til Bakken kai i Lysefjorden. Denne går mellom Lauvvik og Lysebotn, alle dager unntatt lørdag. Det går også fjordcruise og hurtigbåter inn Lysefjorden fra Stavanger.
Langs vegen mellom Fagernes og Beitostølen passerer du Vinda. Den kommer ned fra innsjøen Søre Vindin, og renner ned lia, forbi Heggefjorden og nedover dalføret. Her var det forslag om å føre vannet fra Søre Vindin i tunnel ned til Heggefjorden. Dette ville ha gitt overføring av abbor, og dermed dårligere forhold for ørretfiske i Heggevannet, som er mye brukt til friluftsformål. I tillegg ville redusert vannføring i den flotte elvedalen ha gitt redusert opplevelse og dårligere forhold for fossekall.
Men: i 2018 ble utbyggingsplanene stanset!
Vassdraget er foreslått supplert inn i verneplanene for vassdrag, gjennom et representantforslag til Stortinget i januar 2023. Forslaget er til behandling.
Her har du sjansen til både å oppleve et fantastisk vassdrag og bo på ett av Norges mest spesielle hoteller! Herangtunet Boutique Hotel har rom og suiter i design inspirert av reisemål i utlandet, innrammet av en tradisjonell norsk gård. Hotellet ligger få skritt fra elva og tettstedet Heggenes med butikk og busstopp. De nærmeste campingplassene er Leira, Fagernes, Bøflaten og Beitostølen. Til Heggenes kommer du med Valdresekspressen, som har 6-7 daglige avganger fra Oslo/Hønefoss og 2 daglige avganger om sommeren fra Lom. Det er også mulig med forbindelser fra Vestlandet, via Sogndal, Årdal eller Tyinkrysset.
Nær grensa mellom Nordmøre og Trøndelag renner Erga ned i Sunndalen, som en gave fra Trollheimen. Den starter i Trollheimen landskapsvernområde, og renner bratt ned i dalen. Østsiden av elva er vernet som naturreservat på grunn av sin rike lauvskog, og oppi lia finnes flere gamle setre.
Vollasetra er opparbeidet med turistforeningshytte der man kan overnatte. Setra ligger i umiddelbar nærhet til elva, og strekningen forbi setra er planlagt lagt i rør i forbindelse med utbyggingen, som fikk konsesjon i 2013. Det er ennå ikke påbegynt noen utbygging i elva, så dra dit før det er for sent!
Til Erga og Vollasetra reiser du med bussen mellom Oppdal og Sunndalsøra. Oppdal kan nås med tog fra Oslo og Trondheim, mens Sunndalsøra kan nås med buss fra Trondheim, Kristiansund, Molde, Ålesund og flere steder langs Vestlandet.
Jørstadelva har mye historie. 13. januar 1945 ble jernbanebrua over elva sprengt, for å sinke tysk tilbaketrekning fra Nord-Norge. 80 mennesker omkom i sprengningen, og et krigsminnesmerke er plassert ved elva.
Lenger oppi elva planlegges det kraftverk forbi Kjenstadfossen, rett ved Kjenstad landskapsvernområde. Jørstadelva ble vernet i 2005, og bør skånes fra kraftutbygging. Elva er vurdert til å ha et attraktivt landskap med store kulturminneverdier og stort naturmangfold. I Jørstadelva er blant annet fossene mellom fjell og lavland trukket frem som viktige landskapselementer, noe som innbefatter Kjenstadfossen. Elva er også ei god storørretelv.
Rett i nærheten ligger Strindelva, som er om mulig enda flottere. Her går det en flott sti opp langs elva, til et vann som er planlagt neddemt. Området er viktig for sørsamisk reindrift, og inngår i det sammenhengende villmarksområdet sør for Snåsavatnet.
Toget stopper ved Jørstad stasjon to ganger daglig i begge retninger, både fra Trondheim/Steinkjer og fra Mo i Rana/Bodø. Overnatting kan skje på Strindmoen gård og camping, som ligger like ved Strindelva, 6 km vest for Jørstadelva og 9 km vest for stasjonen. Andre muligheter er Finsås kurssenter like ved Jørstad stasjon eller Oldernæs gård ved Snåsavatnet, mellom stasjonen og elva.
Lenker:
Jørstadelva krigsminnesmerke
Opo er et svært variert vassdrag. Nedre del er kanskje det mest urbane vassdraget på vår liste, og renner fra Sandvinsvatnet gjennom Odda ned til Sørfjorden, forbi fordums industri og kulturminner. Elva er definerende for Odda sentrum, og en viktig brikke i landskapet. Dessverre har den også vist seg å være lunefull: i oktober 2014 tok elva med seg fem hus under høstflommen. Som flomsikringstiltak foreslås det nå en kombinert flomtunnel og kraftverk i fjellet på vestsiden av Odda sentrum. Det er allerede gjennomført flomsikring som skal sikre Odda fra en 200-årsflom. Vi mener at å bygge et kraftverk i tillegg til dette vil forringe vassdraget ytterligere.
Øvre del av vassdraget kommer både fra øst og vest, fra Hardangervidda og Folgefonna. Låtefossen er en av Norges best besøkte naturattraksjoner, og gir ofte bilene og turistene langs riksveg 13 en dusj på vei til Hardanger. Men vassdraget inneholder flere fantastiske fossefall og en mangfoldig vassdragsnatur.
Nedre del av Opo er en god lakseelv, midt i sentrum av et gammelt, ærverdig industristed. Spørsmålet er om Opo skal være en elv eller en fisketrapp? En bekk eller et landskapselement? Et naturlig og dynamisk økosystem som inngår i verneplanen eller en statisk, kontrollert vannstreng med tappekran? Oddaregionen har mange naturattraksjoner, men mange av disse innebærer lengre, krevende fjellturer eller spesialplanlegging. Det er også viktig å ta vare på de sentrumsnære attraksjonene.
Opo er vernet, men flomsikring brukes nå som brekkstang for å få bygd ut kraftverk i elvas nedre del. Besøk Opo før den kanskje temmes! Til Odda kommer du deg med buss fra det meste av Sør-Norge, blant annet Haukeliekspressen fra Oslo/Vestfold/Telemark/Sørlandet/Haugesund, samt rutebusser fra Voss og Bergen. Det finnes mange overnattingsmuligheter i Odda og omegn, både hotell, camping og feriehus.
Raundalselva ble vernet i 1986, og er en av Norges beste padleelver. Har du tatt Bergensbanen, har du sett det ville vassdraget som snirkler og kaster seg fra Upsete via Mjølfjell og ned mot Vangsvatnet på Voss. Til tross for vernestatusen og en nær legendarisk status blant elvepadlere, er det planer om kraftutbygging og flomsikring som vil forringe verneverdiene langs vassdraget. Planene nå skisserer en flomtunnel fra Bjørke til Granvinsfjorden, samt en krafttunnel fra Reime til Bjørke. Dette vil minske vannføringen i de mest tilgjengelige og mest brukte delene av elva. Et annet forslag er en lang krafttunnel fra Reime til Granvin, som vil ha enda større konsekvenser for Raundalselva.
Vil du oppleve Raundalselva fra en friskere farkost enn toget? Flere aktører på Voss arrangerer kurs og padleturer. Du kan bo på Voss, på Mjølfjell ungdomsherberge eller i en av de mange utleiehyttene eller campingplassene i området. Og til Voss reiser du med toget fra Oslo eller Bergen, eller med buss fra Sogn, Hardanger, Rogaland eller Sørlandet.
Informasjonsside om Raundalselva
Se filmen «Raundalselva in a day»:
Svartvasselva har bekkekløfter med stort artsmangfold, samt et flott brakkvannsutløp i sjøen med et yrende liv. Det er gitt konsesjon for utbygging av kraftverk, men denne er påklaget. Utbyggingen vil redusere vannføringen i vassdraget og føre til graving gjennom bekkekløfta og i et reinkalvingsdistrikt.
Olje- og energidepartementet har gitt konsesjon. Byggefristen er utsatt til september 2025.
Bussen mellom Fauske og Narvik kan stanse på E6 ved utløpet av Svartvasselva. Elvas utløp ligger 5,5 km nord for Innhavet i Hamarøy. Notvann Camping ligger kun 2 kilometer fra elvas utløp, også ved E6.
Vigdøla er ei sideelv til Jostedøla, hovedvassdraget i Jostedalen innerst i Sogn. I dette området ble det gjennomført en stor vannkraftutbygging på 1980-tallet, og nedre del av Vigdøla er en av få elver som fortsatt har deler av den opprinnelige elvenaturen intakt. Det eksisterte planer om å overføre vannet til et nytt kraftverk i fjellet, og slippe vannet ned i Jostedøla sammen med vannet fra den gamle kraftstasjonen. Dette ville ha forringet det lille av urørt vassdragsnatur som er igjen i Jostedalen, men i 2019 ble planene forkastet.
Det går buss fra Sogndal via Gaupne til Jostedalen 2-3 ganger daglig. Vigdøla kommer ned i Jostedøla rett før Haukåstunnelen, der det også går en fjellvei, merket Vigdal, opp langs vassdraget. Jostedal Camping og Jostedal Hotell ligger ca 15 km lenger opp i Jostedalen. Gaupne har også hotell, flere campingplasser og feriehus.
OPPDATERING: 28. august 2017 annonserte Regjeringen at utbyggingsplanene for Øystesevassdraget stanses. Det betyr at du kan regne med å få besøke Ørredalsfossen og Fitjadalen også i fremtiden, uten skjemmende inngrep, vannmagasiner, kraftgater og kraftverk.
Øystesevassdraget renner fra fjell til fjord i Hardanger, i et område der de aller fleste elver allerede er bygd ut. Vassdraget er et unikt og viktig landskapselement i et villmarkspreget område, samt i tettstedet Øystese. Flere rødlistede arter og vegetasjonstyper som trenger beskyttelse er knyttet til vassdraget. Utbyggeren BKK ville overføre store deler av vannet i en tunnel til nabodalføret, så vannføringen i Øystesevassdraget ble permanent minsket. Samtidig ville de bygge et kraftverk som skulle utnytte det gjenværende vannet i Øystesevassdraget.
En utbygging av Øystese kraftverk ville ha kommet i direkte konflikt med Ørredalsfossen, truede vegetasjonstyper som fosseeng, rødlistearten strandsnipe og fossekall. Utbyggingen ville også kunnet påvirke bestanden av laks og ørret.
28. august 2017 annonserte Regjeringen at utbyggingsplanene for Øystesevassdraget stanses. Det betyr at du kan regne med å få besøke Ørredalsfossen og Fitjadalen også i fremtiden, uten skjemmende inngrep, vannmagasiner, kraftgater og kraftverk.
Vil du oppleve Ørredalsfossen og elva gjennom Fitjadalen i fri dressur, kommer du til Øystese med relativt hyppig buss fra Bergen, Arna eller Voss, ofte i korrespondanse med tog fra Oslo. Det er også forbindelse fra Stavanger/Haugesund via Odda, og Telemark/Vestfold/Sørlandet med Haukeliekspressen. Hardangerfjord Hotell ligger i Øystese. Ellers er det mange hytter, hus og pensjonater i området.
Deler av vassdraget er godt tilrettelagt med tursti, grillplasser og hytter, og er tilgjengelig med rullestol eller barnevogn.