Repparfjord

Repparfjord er en nasjonal laksefjord og med viktige gytefelt for kysttorsk. Her jobber Naturvernforbunder for å stanse et gruveprosjekt som vil ramme livet i fjorden, fiskeri og den samiske reindriften i området.

Repparfjord naturlandskap

Repparfjord er en nasjonal laksefjord og har viktige gytefelt for kysttorsken. Dessverre trues den av et gruveprosjekt som har fått tillatelse til å dumpe gruveavfall i fjorden.

Gruveselskapet Nussir ASA planlegger å utvinne kobber fra fjellene Nussir og Ulveryggen ved Repparfjord i Finnmark. I 2019 fikk kobbergruven grønt lys fra Nærings- og fiskeridepartementet. De har også fått tillatelse til å deponere restmassene fra gruven i Repparfjord, som utgjør til sammen 30 millioner tonn giftig gruveavfall.

Fjorden har allerede blitt utsatt for gruvedeponi på 70- og 80-tallet i forbindelse med et daværende gruveprosjekt. Og selv den dag i dag er fjorden fortsatt påvirket av den tidligere forurensningen, der fiskenivået og artsmangfoldet ikke er i nærheten av hva det en gang var. Heldigvis har livet i fjorden sakte, men sikkert begynt å komme tilbake. Da er det veldig bekymringsverdig at man igjen ønsker å åpne for gruvedumping når man vet at dette er en enorm trussel mot alt livet i fjorden.

Prosjektet er ikke kun en trussel mot livet under vann. Gruven truer også reindriften ettersom fjellene som skal utnyttes, er et viktig reinbeiteområde for to reinbeitedistrikter. Dette gjør at Naturvernforbundet stiller seg kritisk til gruveprosjektet både av natur- og miljøhensyn i fjorden, og av hensyn til samiske rettigheter.

I 2022 besluttet Statsforvalteren i Troms og Finnmark å oppheve vedtaket om byggetillatelse til Nussir ASA. Utsettelsen er en viktig delseier i kampen for en ren Repparfjord.