Sosiale medier

Her har vi samlet nyttige tips om hvordan lokal- og fylkeslag kan bruke sosiale medier til å spre informasjon om saker og arrangementer lokalt.

I sosiale medier finner vi også nye medlemmer!

Arbeidet for å ta vare på natur skjer ikke bare i naturen. Det er viktig å påvirke, informere og inspirere menneskene rundt oss til å ta valg som gagner naturen.
I Naturvernforbundets lokal- og fylkeslag sitter man på mye kunnskap om natur og miljø som må deles med både politikere, presse og folk flest. Derfor er det viktig å bruke sosiale medier best mulig!

Visste du at 82% av Norges befolkning er på Facebook? Og at 66% har en Instagram-profil? «Alle» er på nett og det skal ikke mye til for å nå ut med ditt budskap til alle i lokalområdet – via sosiale medier.

Facebook-side

En Facebook-side er et av de mest effektive verktøyene for å nå ut til lokalsamfunnet. Den gir mulighet til å dele nyheter, informasjon om aktiviteter, og til å bygge et engasjert fellesskap rundt naturvern. Siden bør ha en tydelig beskrivelse av hvem dere er, hva dere jobber med, og kontaktinformasjon, slik at folk enkelt kan komme i kontakt med dere. Se gjerne på Naturvernforbundets Facebook-side for inspirasjon.

Hva dere kan dele på Facebook:

• Aktuelle saker: Del poster om lokale naturvernprosjekter, politiske saker, og miljøutfordringer i området. Dette holder følgere oppdatert og informert.
  • Del suksesshistorier: Fortell om ting dere lokalt og organisasjonen nasjonalt har oppnådd og hvordan folk kan bidra til fortsatt suksess.
  • Arrangementer: Lag arrangementer for møter, dugnader, turer og andre aktiviteter. Inviter folk til å delta, og bruk arrangementene til å skape engasjement.
  • Artikler og nyheter: Del relevante artikler, nettsaker og nyheter fra Naturvernforbundet.no og andre pålitelige kilder. Dette gir følgere mer kunnskap og innsikt.
  • Bilder og videoer: Vis frem naturen i området, aktiviteter dere har deltatt i, og resultater av arbeidet deres. Visuelt innhold får ofte mer oppmerksomhet og skaper engasjement.
  • Oppfordringer til handling: Oppmuntre følgere til å engasjere seg, enten det er å delta på arrangementer, bli medlem, skrive under på underskriftskampanjene på Naturvernforbundet.no eller å kommentere på eller dele postene deres videre.

Husk: Folk elsker å se bilder av folk! Vis frem tillitsvalgte, medlemmer og deltagere på arrangementer, så ser andre at her er det vanlige folk som er med og her kan de også høre hjemme.

Hvordan øke engasjementet:

• Post regelmessig: Hold siden aktiv ved å poste jevnlig!
  • Skriv kort og konsist: Vi konkurrerer med alt det andre innholdet. Så gjør det enkelt å lese posten din.
  • Bruk en stoppeffekt: Emojier og spennende bilder av glade og fargerike folk og motiver stopper folk fra å scrolle rett forbi posten din.
  • Oppmuntre til interaksjon: Still spørsmål, be om innspill, og oppfordre følgere til å dele sine meninger og egne bilder. Svar på spørsmål, men ikke engasjer deg i en usaklig debatt. Naturvernforbundet har en nulltoleranse for hets og stygge kommentarer, vern også om meningsmotstandere.

Ved å bruke Facebook aktivt kan lokallaget ikke bare informere, men også bygge et engasjert fellesskap som støtter opp om arbeidet for naturen. Jo flere som klikker, liker, deler og kommenterer postene dere legger ut, jo flere får se postene.

Instagram-side

Har dere mestret Facebook kan man prøve seg på Instagram. På Instagram når vi ut til flere unge voksne gjennom visuelt innhold. Men merk: karvene til den visuelle standarden er høy! Denne plattformen er ideell for å vise frem naturen, engasjere følgere med bilder og videoer, og gi et personlig innblikk i lokallagets arbeid. Instagram-siden skal ha en tydelig og kort beskrivelse av hvem dere er.

Hva dere kan dele på Instagram:

• Bilder av natur og aktiviteter: Del flotte bilder av naturen i lokalmiljøet, enten det er landskap, dyreliv, eller prosjekter dere jobber med. Bilder fra arrangementer og dugnader gir også et innblikk i arbeidet dere gjør.
  • Videoer og Reels: Lag korte videoer som viser frem arbeidet deres, forklarer aktuelle saker, eller gir tips om hvordan folk kan bidra til naturvern. Reels kan være en morsom og engasjerende måte å nå ut til et bredere publikum. Husk å film
  • Infografikk og fakta: Del enkel infografikk med fakta om miljøet, viktige budskap, eller suksesshistorier. Dette gjør det lett for folk å forstå og dele videre.
  • Oppfordringer til handling: Bruk innleggene til å oppfordre folk til å ta konkrete handlinger, som å delta på et arrangement, bli medlem, signere en underskriftskampanje, eller dele innholdet deres videre.

Hvordan øke engasjementet:

• Post regelmessig: Prøv å poste minst et par ganger i uken for å holde siden aktiv. Variér mellom bilder, videoer og historier for å holde innholdet interessant.
  • Bruk relevante emneknagger: Bruk emneknagger som #naturvern, #miljø, #lokalmiljø, og lokale hashtags for å nå ut til flere. Det gjør det også lettere for folk å finne innholdet deres.
  • Engasjer med følgere: Svar på kommentarer og meldinger, og vis at dere setter pris på engasjementet. Dette bygger et fellesskap rundt siden.
  • Del Naturvernforbundets innhold: Ta det dere ønsker fra Naturvernforbundets Instagram-side og del det på egen side.
  • Kjør konkurranser eller utfordringer: For eksempel kan dere be folk om å dele sine beste naturbilder og tagge dere i det. Dette skaper engasjement og gjør folk mer oppmerksomme på arbeidet deres.

Instagram handler om å inspirere og engasjere gjennom visuelt innhold. Ved å bruke plattformen aktivt kan dere nå ut til nye målgrupper og skape et engasjert fellesskap som støtter opp om naturvernet lokalt.

Sikkerhet på Sosiale medier

For administrator av en sosiale medier-side/gruppe:

Husk at hvis en av kontoene våre blir hacket får hackerne også tilgang til Naturvernforbundet-sidene dere er administratorer for, derfor er det er superviktig å ta noen forholdsregler:

• Aktiver to-faktorautentisering (2FA) – det gir et ekstra lag med sikkerhet. Man burde egentlig ha det som krav at administratorer skal ha 2FA.
  • Bruk sterke og unike passord.
  • Vær forsiktig med mistenkelige lenker og meldinger.
  • Det bør være flere enn én person som er satt opp som administrator, bare i tilfelle noen skulle bli hacket.

Slik lager du en video til sosiale medier

Å lage en god video for sosiale medier krever litt planlegging og noen enkle triks. Her er noen tips for å gjøre videoen din både engasjerende og brukbar i ulike sammenhenger:

Lag en tidløs video

Prøv å gjøre videoen tidløs, slik at den kan brukes flere ganger. Dette gir lokallaget flere muligheter til å dele den, og videoen kan også bli brukt på hovedsiden til Naturvernforbundet.

Film i høydeformat (9:16) for å tilpasse videoen til Instagram og andre sosiale medier. Husk å ha det viktigste midt på skjermen, så det er synlig på alle enheter.

Fang oppmerksomheten raskt

På sosiale medier har vi bare noen sekunder på å fange folks oppmerksomhet, så start med det viktigste først.

Vurder å begynne med:

• Et spørsmål som vekker nysgjerrighet.
  • En overraskende eller interessant uttalelse.
  • Noe visuelt spennende eller uventet.

Hold det kort og konsist

Korte videoer fungerer best på sosiale medier, så hold deg til ett hovedtema eller budskap per video.

Tenk gjennom hva du vil formidle, og hold deg til kjernen. Hvis det er mye å si, del det opp i flere korte videoer for å holde seernes oppmerksomhet.

Filming og lyd

Det er ofte best å ha mennesker med i videoen. Pass på at du filmer på riktig avstand, slik at personen er godt synlig, og sørg for at lyden er klar og tydelig.

Uansett om videoen har folk med eller ikke, må den tekstes. Mange ser på videoer uten lyd, så underteksting er viktig for å formidle budskapet til alle, inkludert de med hørselsproblemer.

Redigering og stil

Bruk Naturvernforbundets farger og fonter i redigeringen av videoen. Dette skaper et profesjonelt og konsistent utseende. Dere finner profilmanualen her: Naturvernforbundets profilmanual

Plasser teksten tydelig på skjermen og avslutt med en sluttplakat i en av fargene fra profilmanualen.

Eksempler og inspirasjon

Se på disse eksemplene for å få en idé om hvordan videoene bør se ut:

Legg merke til tekstplasseringen og bruken av farger fra vår profilmanual.