En ny og mer ambisiøs jordbrukspolitikk

I årene fremover må verden søke løsning på en rekke store utfordringer. På naturens side handler det om klimaendringer, tap av naturmangfold og miljøskadelig forurensning – utfordringer som må møtes parallelt med at vi evner å produsere tilstrekkelig mat til en voksende verdensbefolkning.

Verden står overfor flere store utfordringer, blant annet klimakrisen, naturkrisen, og behovet for økt matproduksjon. Jordbruket spiller en viktig rolle i arbeidet med å møte disse utfordringene. Naturvernforbundet er opptatt av behovet for en ny og bedre jordbrukspolitikk. Denne må på en langt mer presis måte enn i dag møte natur- og klimautfordringene i tråd med de internasjonale forpliktelsene som Norge skal følge opp gjennom naturavtalen og Parisavtalen.

Naturvernforbundet oppfordrer regjering, helse- og landbruksmyndigheter om å opprette en kommisjon for parallell endring av kosthold og endring av norsk jordbruk. Slik kan jordbruket endres i en mer natur- og klimavennlig retning, med betydelig økning av andel økologisk jordbruk innen 2030 med økt selvforsyning og bedre folkehelse som resultat.

Naturvernforbundets landsstyre har vedtatt følgende punkter for et klima- og naturvennlig jordbruk:

• Naturvernforbundet vil støtte de nye kostholdsrådene for Norge hvis bygger opp under økt selvforsyning, mindre og bedre kjøtt, mer plantebasert mat og mer villfanget fisk.
  • Naturvernforbundet vil oppfordre regjering, helse og landbruksmyndigheter om å opprette en kommisjon for endring av kosthold og endring av norsk jordbruk, slik at de nye kostholdsrådene gir et mer natur- og klimavennlig jordbruk, økt selvforsyning og bedre folkehelse.
  • Staten må legge til rette for at nye produsenter av potet, grønnsaker, frukt og bær får markedskanaler slik at det økte forbruket av plantebasert mat dekkes av nye norske produsenter.
  • Matjord der det kan dyrkes korn, belgvekster, grønnsaker, poteter, frukt og bær må prioriteres til dette. Grasproduksjon på slike arealer bør bare være aktuelt der det nødvendig for vekstskifte og jordstruktur.
  • Reduksjon i kjøttforbruk skal ikke gå på bekostning av kravet om en betydelig økning av beiting på naturbeite, noe som er nødvendig for å ivareta og restaurere biologisk verdifulle naturbeitemarker.
  • Importvernet må brukes aktivt for å sikre bruk av norske ressurser.
  • Matsvinn må reduseres gjennom en variert rekke tiltak.

Vedtatt av Naturvernforbundets landsstyre 11. mars 2023.