Utslippskutt i petroleumssektoren

Vedtak fra landsstyret om klimamål og hvordan petroleumssektoren skal kutte sine utslipp.

Norge må kutte sine klimagassutslipp med 3,6 millioner tonn CO2-ekvivalenter årlig fra 2024 for å innfri omstillingsmålet i Hurdalsplattformen med 55 prosents reduksjon i utslipp hjemme innen 2030. Naturvernforbundets landsstyre vedtok 28. november 2023 følgende politikk på feltet:

• For å nå Hurdalserklæringens klimamål må Norges utslipp av klimagasser må reduseres med 3,6 millioner tonn CO2-ekvivalenter årlig fram til og med 2030. Per i dag er vi svært langt fra å nå dette målet, og det er fare for at regjeringen bruker spriket mellom mål og resultat til å gjennomføre ukloke tiltak som elektrifisering av sokkelen.
  • Vår tolkning av klimavitenskap og Norges historiske ansvar for utslipp og enorme ressurser for omstilling tilsier at petroleumssektoren i Norge må fases ut innen 2040, med betydelig nedtrapping allerede i 2030, slik vi har nedfelt i prinsipprogrammet. Om det politiske flertallet ikke følger opp dette, vil vi likevel fortsette arbeidet med å stanse nye felt og trappe ned aktiviteten med like stor innsats. Hvert nye felt som ikke bygges ut, vil være en seier.
  • Å elektrifisere olje- og gassinstallasjoner med kraft fra land forlenger oljealderen og er ingen løsning Naturvernforbundet aksepterer. Knappe kraftressurser må brukes til å kutte utslipp i sektorer vi skal ha i framtida, og til å skape bærekraftige, nye arbeidsplasser – ikke til å holde liv i en sektor som må fases ut på sikt. Naturvernforbundet er opptatt av at klimatiltak nå står seg også i et 2050-perspektiv.
  • Naturvernforbundet mener derfor at i stedet for å bruke kraft fra land, er det et mindre dårlig alternativ at petroleumssektoren, som en del av kvotepliktig sektor, får lov å bruke EUs kvotesystem til å kjøpe kvoter som tilsvarer en definert del av sektorens gjenværende utslipp, med krav om at sektoren følger en ambisiøs plan for utslippskutt (uten ny elektrifisering). Kvotebruken i petroleumssektoren vil da i en overgangsperiode inngå i kravet om at Norge må kutte 3,6 millioner tonn CO2-ekvivalenter årlig. Dette forutsetter at EUs kvotesystem fortsetter å fungere som det skal, og at petroleumssektoren faktisk betaler for kvotene.
  • Andre virkemidler, som CO2-avgift og omstillingsavgift og endringer i oljeskatteregimet, må forsterkes drastisk for å øke tempoet i utslippskutt og omstilling. Det viktigste klimagrepet i petroleumssektoren er å slutte å lete etter og bygge ut nye felt.
  • Naturvernforbundet mener nedtrapping av produksjon gjennom stenging av felt er det beste virkemiddelet for å redusere utslippene fra petroleumssektoren innen 2030 i tråd med de vedtatte politiske målene.