Informasjon om valg

Informasjon om valgprosessen og vervene som velges på landsmøtet 2024.

Verv som velges på landsmøtet

Landsmøtet i Naturvernforbundet velger nytt sentralstyre, landsstyre, valgkomité og kontrollkomité . Alle verv velges for to år om gangen, fra landsmøte til landsmøte. Alle gyldige medlemmer i Naturvernforbundet, som har betalt kontingent, er valgbare. Det er valgkomiteen som innstiller (det vil si anbefaler) på nytt sentralstyre, landsstyre og kontrollkomité. Under står det litt om de enkelte vervene som er på valg.

I forkant av landsmøtet har alle medlemmer mulighet for å melde sitt kandidatur til vervene som velges, eller anbefale noen andre. Valgkomiteen har et eget skjema for forslag til medlemmer av sentralstyret.

Sentralstyret

Sentralstyret består av leder, to nestledere, tre øvrige styremedlemmer og fire varamedlemmer i prioritert rekkefølge. Sentralstyret er blant annet ansvarlig for Naturvernforbundets drift, gjennomføring av budsjetter og arbeidsplaner, og oppfølging av politiske vedtak fattet av landsstyret og landsmøtet. Det er valgkomiteen som innstiller på sentralstyret.

Landsstyret

Landsstyret er det øverste organet mellom to landsmøter, og er blant annet ansvarlig for å vedta Naturvernforbundets budsjett, utforming av politikk, og oppfølging av virksomheten. Landsstyret består av én representant fra hvert fylkeslag, med egen vara, i tillegg til sentralstyret, Natur og Ungdom, Miljøagentene og en representant for de ansatte. Hvert fylkeslag nominerer to kandidater til landsstyret (én som fast representant og én som varamedlem), som så velges av landsmøtet. Det er valgkomiteen som innstiller på landsstyret.

Valgkomité

Valgkomiteen består av tre medlemmer, med varamedlemmer, og er ansvarlig for å behandle nominasjoner og innstille på nytt sentralstyre og landsstyre til landsmøtet. Det er landsstyret som innstiller på valgkomiteen.

Ønsker du å stille til medlem av valgkomiteen, eller kjenner du noen som passer? Ta kontakt med organisasjonsavdelingen på e-post!

Kontrollkomité

Kontrollkomiteen har i oppgave å påse at vedtak fattet av landsstyret, sentralstyret og generalsekretæren er i tråd med vedtektene og i overensstemmelse med landsmøtets vedtak og vedtatte budsjetter. Kontrollkomiteen består av en leder og to øvrige medlemmer. Det er landsstyret som innstiller på kontrollkomiteen, etter forslag fra valgkomiteen.

Ønsker du å stille til medlem av kontrollkomiteen, eller kjenner du noen som passer? Ta kontakt med valgkomiteen på e-post!

Lurer du på noe?

Dersom du har spørsmål om valgprosessen kan du kontakte valgkomiteen på e-post valgkomite@naturvernforbundet.dev06.dekodes.no.