Vellykket vassdragtreff i Suldal

Ennå er det vilt og vakkert i Suldal, men her er det søkt om fem nye kraftverk. Det var ett av flere temaer under årets vassdragtreff.

– Det årlige vassdragtreffet er et av Naturvernforbundets hyggeligste og mest faglige faste møteplasser, uttalte Truls Gulowsen etter en vellykket helg på vestlandet.

Lokasjonen for årets treff var ikke tilfeldig. Lyse Kraft har søkt om fem nye kraftverk i Rødals- og Suldalsvassdragene. De nye kraftverkene inkluderer pumping av vann opp i vannmagasinene og vil først og fremst levere effekt som trengs når sola ikke skinner og vinden ikke blåser. I tillegg skal vilkårene for den 60 år gamle store Røldal-Suldals utbyggingen revideres.

Det var de gigantiske vannkraftutbyggingene av Ulla-Føre og Suldal-Røldal som sto på agendaen, men det ble også tid til hyggelig samvær, tur og læring om alt fra laks og sjøørret til enøk og villrein.

Naturens stemme

Vassdragstreffet samlet mange deltakere, dyktige foredragsholdere og engasjerte politikere til seminar med debatter og faglig informasjon, synfaring langs vassdragene og sosial omgang. På slike treff er det kort vei mellom vanlig interesserte og toppolitikere.

En ekstra attraksjon på årets vassdragstreff var at Herborg Kråkevik og pianist Runar Nørsett stilte opp sammen med Songarlaget i Sand til «Allsong for naturen». Herborg Kråkevik er en sann naturverner, og gjennom de utvalgte sangene bidro hun til at naturen fikk en stemme.

Vassdragstreffet ble arrangert i samarbeid med Den Norske Turistforening, Norges Jeger- og fiskerforbund, Norske lakseelver, BirdLife Norge og Sabima.