Hvordan organisere og markedsføre arrangementer

Arrangementer er en viktig arena for å engasjere eksisterende medlemmer og tiltrekke seg nye potensielle medlemmer.

Hva bør du tenke på når du skal lage et arrangement

Når du inviterer til et arrangement, er det viktig å inkludere følgende informasjon for å sikre at gjestene har all nødvendig informasjon:

• Dato og tid: Vær tydelig på når arrangementet skal finne sted. Inkluder starttidspunkt og eventuelt sluttidspunkt.
  • Sted: Oppgi nøyaktig adresse og eventuelle instruksjoner om hvordan man kommer seg dit. Hvis det er vanskelig å finne fram, kan et kart eller veibeskrivelse være nyttig.
  • Utstyr: Si ifra dersom deltageren trenger å ta med spesielt utstyr eller klær på arrangementer. Eks. gummistøvler, klatresele, tursekk, soppkurv, lommelykt.
  • Påmelding: Trenger du en påmeldingsliste på nettsiden eller kan folk bare dukke opp?
  • Agenda: Gi en oversikt over hva som kommer til å skje under arrangementet, spesielt hvis det inkluderer aktiviteter med felles avreisetidspunkt, foredrag eller måltider på bestemte tider.
  • Mat og drikke: Informer om det vil bli servert mat og drikke, og om gjestene trenger å ta med seg noe selv. Hvis det er en middag, spør om eventuelle allergier eller matpreferanser hvis det er relevant.
  • Kontaktinformasjon: Inkluder en måte for gjestene å kontakte turleder eller andre på i tilfelle de har spørsmål eller trenger mer informasjon.
  • Parkering og transport: Gi informasjon om parkeringsmuligheter og offentlig transport i nærheten av arrangementsstedet.
  • Spesielle instruksjoner: Hvis det er noe spesielt gjestene bør vite, for eksempel at det er et arrangement bare for barn, medlemmer, turvante eller biologer.

Å være tydelig og gi så mye relevant informasjon som mulig gjør det lettere for gjestene å delta og bidrar til at arrangementet blir vellykket.

Opprett arrangementet i kalenderen på nettsiden

Når du har planen klar legger du ut informasjon om arrangementet på nettsiden deres. Oppskrift på hvordan du legger til et arrangement på nettsiden til lokallaget finner du her. Skriv en lokkende beskrivelse av arrangementet under bildet. Bruk helst et bilde av glade deltagere fra et tidligere arrangement eller et bilde som beskriver tema for arrangementer. Kopier urlen til arrangementet og post den på Facebook-siden deres og andre lokale Facebook-sider hvor folk finner ut av hva som skjer der de bor eller er. Tips til hvordan få flere til å se posten på Facebook finner du her. Enda bedre er det om du oppretter et Facebook-arrangement! Bla deg videre for den oppskriften. Husk å lenke til Facebook-arrangementet i nettside-arrangementet hvis du har eller skal opprette det.

Opprett et Facebook-arrangement

Obs: Pass på at du bruker lokallagets Facebook-side når du oppretter arrangementet.

Finn og klikk på Arrangementer i menyen til venstre. Videre skal du klikke på Opprett nytt arrangement og fylle inn informasjonen Facebook ber deg legge inn.

Merk at Facebook flytter på knapper og sider med jevne mellomrom så neste gang du skal lage et arrangement ser kanskje veien til arrangement-opprettelse litt annerledes ut.

Arrangerer dere med andre som har en Facebook-side, husk å legge det til som medarrangør. Husk: Legg uansett alltid til Naturvernforbundet som medarrangør på arrangementet slik:

Når arrangementet er opprettet deler du det på Facebook-siden deres og andre lokale Facebook-sider hvor folk finner ut av hva som skjer der de bor eller er.

Få arrangementet til å spre seg på Facebook

Når du har opprettet arrangementet inviterer du alle du kjenner i lokallaget og andre som kan være interessert til arangementet. Jo flere som setter seg på interessert eller skal, jo bedre. Alle i lokallaget burde sette seg opp som interessert, enten de skal eller ikke og invitere sine Facebook-venner. På denne måten ser Facebook at dette er et attraktivt arrangement og vil vise det til enda flere mennesker på Facebook.

Her er en liste over ting du kan poste om i Facebook-arrangementet. Denne typen poster holder deltakerne informerte og engasjerte før arrangementet

• Påminnelse om dato og tid: Gjenta informasjon om når arrangementet starter, spesielt når det nærmer seg.
  • Oppdateringer om programmet: Del detaljer om aktiviteter, foredragsholdere eller artene dere skal se etter/lære mer om.
  • Utstyr: Påminn om eventuelt utstyrsbehov eller tips til antrekk. Feks. gummistøvler når det er vått i skogen.
  • Informasjon om mat og drikke: Oppgi hva som vil bli servert, eller om gjestene bør ta med noe.
  • Veibeskrivelse: Oppmøtested. Evt. del tips om parkering eller kollektivtransport.
  • Bilder og videoer fra tidligere arrangementer: Del bilder eller videoer fra tidligere arrangementer om det er relevant.
  • Introduksjoner: Presenter eventuelle talere, artister eller viktige personer som vil delta.
  • Viktig informasjon eller endringer: Oppdater deltakerne om endringer i programmet eller annen viktig informasjon.
  • Takke-post: Etter arrangementet, takk deltakerne for å ha kommet og del bilder eller oppsummeringer.

Når arrangementet får denne typen engasjement ser Facebook at dette er et attraktivt arrangement og vil vise det til enda flere mennesker på Facebook.

For å nå ut til et enda større publikum kan man putte litt penger på arrangementet. Velg Folk i nærområdet ditt for å velge hvem som skal se annonsen om arrangementet. Husk å skrive en kort og lokkende beskrivelse (annonsetekst).