Vernede elver i fare

Til tross for at 390 vassdrag er varig vernet mot kraftutbygging, ønsker nå regjeringen kraftutbygging i mange av disse og vil bruke flomvern som argument.

Flåmselvi og Flåm kirke. Foto: Tor Bjarne ChristensenTor Bjarne Christensen

Det er en viktig oppgave å forhindre flomskader, men dette kan gjøres på bedre møter enn ved kraftutbygging. Flomvern må ikke brukes som brekkstang for å bygge ut varig vernede elver.

– Alle elvene som er varig vernet mot kraftutbygging har spesielt store naturverdier. Vi kan skaffe nok kraft for å erstatte olje og gass uten at det går ut over juvelene i norsk natur. Å utløse det store potensialet for energieffektivisering er aller viktigst, sier Terje Kronen, leder i Naturvernforbundets vassdragsutvalg.

I slutten av mai la regjeringa fram en ny stortingsmelding om flom og skred. De vil åpne for utbygging av verna vassdrag: «Der andre flaumdempande tiltak ikkje er nok, vil regjeringa at kraftutbygging i verna vassdrag skal kunne vurderast i tilfelle der det er eit vesentleg potensial for flaumdemping og verneverdiane ikkje vil bli påverka nemneverdig.» Les mer om denne saken her.

Dette er å gå et skritt lenger enn Stortingets merknader i I Innst. 401 S 2015-2016 som blant satte krav om at liv og helse måtte stå på spill hvis utbygging skulle tillates. Både Fr.P og Høyre har tidligere ivret for utbygging i verna vassdrag. Høyre har listet opp ti verna vassdrag, blant andre Flåmselva, Vosso-vassdraget, Opo, Verdalselva og Vefsna. Les mer om denne saken her.

Flåmselvi

Samla plan for vassdrag omtalte fem utbyggingsprosjekter for å føre over vann fra de øvre delene av Flåmsvassdraget til Aurland. Alle prosjektene hadde høyeste klasse av negative konsekvenser. Flåmselvi er et nasjonalt laksevassdrag og har stor betydning ved reiselivet, ikke minst på grunn av Flåmsbanen. Likevel argumenterer Aurland for utbygging. Alle er enige om tiltak for å forhindre flomskader er nødvendig. Men her har NVE satt i gang arbeid. Naturvernforbundet har tatt til orde for naturbaserte metoder.

Vossovassdraget

Vernet av Vossovassdraget omfatter Strondaelva i nord, Raundalselva i øst og Bordalselv i sør. Raundalselva er mye brukt til elvekajakkpadling. Det er foreslått kraftutbygging i Raundalselva med en 18 km flomtunnel til Granvinfjorden. Alle er enige om at Voss må beskyttes mot flomskader. Naturvernforbundet har foreslått en flomtunnel nedstrøms Vangsvatnet.

Verdalselva

Til tross for at Verdalselva er verna mot kraftutbygging har Verdal kommune bedt kraftselskapet NTE om å vurdere ei kraftutbygging i Verdalsvassdraget. Det er til tider problemer med flom ved tettstedet Vuku, men NVE er i ferd med å iverksette tiltak for å forhindre flomskader. I mai kom det fram at også Værdalsbruket, eid av Bjørn Rune Gjeldsten, tenker seg kraftutbygging i Verdalselva, selv om en utbygging vil true laksefisket som Værdalsbruket også tjener på. Sintef og NTNU har på oppdrag fra NTE kommet fram til at et elvekraftverk uten store naturinngrep ikke vil dempe flom i vassdraget.