Sieiddeduottar – verdt å ta vare på

(Del 1) Det foreligger planer om å bygge vindkraftanlegg på Sieiddeduottar på vestsida av Porsangerfjorden, på fjellet Sieidi/Skarvberget. Naturvernforbundets to lokallag Porsangerfjorden og Ávjovárri har sammen med andre som mener at Sieiddeduottar må tas vare på, dokumentert noen av områdets verdier med bilder.

Nortum Nordkraft Vind DA og flertallet i Porsanger kommune ønsker å bygge vindkraftanlegg på Sieiddeduottar på vestsida av Porsangerfjorden. Denne planen er blant de 12 som er med i NVE sin innledende prioritering av i alt 26 planer om kraftproduksjon i Finnmark, og som vil bli sendt ut på høring høsten 2024. (Oversikt over prosjekter – NVE)

Selskapet ønsker å sette opp 50 vindturbiner på 250 meters høyde og i tillegg kommer et stort veisystem. Dette enorme inngrepet i den sårbare arktiske naturen, vil gjøre natur-, høstings-, frilufts- og reinbeiteområder om til et industriområde og dermed ødelagt for all framtid.

Det vil vise seg om selskap som skal gjøre konsekvensutredning, lar seg bruke av utbyggere til å finne minst mulig naturverdier som kan hindre en nedbygging av naturen.

Tilhengerne av vindkraftutbyggingen mener dette er et område som ikke er verdt å ta vare på. De mener at her ikke er noe plante- eller dyreliv av verdi, og at det som måtte være kan ofres for «det grønne skiftet». Utbyggere og deres konsulentselskaper bruker gjerne Artsdatabanken som «bevis» på at det ikke er naturverdier og Kulturminnesøk som bevis på at det ikke er kulturminner i området de vil bygge ut.

Vi som mener Sieiddeduottar er verdt å ta vare på for framtida vil ikke vente på dårlige utredninger, som Porsanger kommune allerede har godtatt på forhånd, med å si at de «ikke har kompetanse til å vurdere dem». Derfor har noen av oss samarbeidet om å dokumentere med bilder årsaker til at Sieiddeduottar bør bevares: landskap, geologi, flora, fauna, kulturminner, reindrift, høsting og friluftsliv.

Artsdatabanken og Kulturminnesøk
I Artsdatabanken var det pr. 01.06.2024 en del registreringer av planter og dyr langs hovedveien og stranda, mens inne i selve det planlagte vindkraftområdet var det bare ca. 20 registreringer. Av disse var de aller fleste registrering av fisk, det var praktisk talt ingenting om fugler og pattedyr og absolutt ingenting om planter og sopp.

For kulturminner er det i Kulturminnebasen gjort registreringer langs veien/kysten. Inne i det planlagte vindkraftområdet er ingenting registrert, selv om lokalkjente vet at det er mye kulturminner her.

Nye registreringer
Vi har ikke kapasitet til å gjøre en fullstendig konsekvensutredning, men sommeren 2024 har folk med tilknytning til Naturvernforbundet og/eller Sopp- og nyttevekstforeningen gjennomført registreringer av planter i mindre deler av utbyggingsområdet, både der det er planlagt veier opp til fjellet og i området der det er planlagt vindturbiner.

Til sammen har vi meldt inn til Artsdatabanken flere hundre registreringer av godt over hundre arter. Dette dekker likevel bare en liten del av artsmangfoldet, dels fordi størstedelen av området ikke er undersøkt, dels fordi undersøkelsene er gjort av amatører med begrenset artskunnskap. Vi har fått hjelp av eksperter på noen områder, men har ennå ikke klart å bestemme alt materialet vi har samlet inn.

Samtidig har folk med tilknytning til Sjøsamisk tun i Smørfjord undersøkt kulturminner i området.

Bilder
Vi har samlet noen hundre bilder og vi vil bringe et lite utvalg av dem på våre nettsider, fordelt på flere innlegg. Bildene er tatt av folk med forskjellig utgangspunkt og bakgrunn, og preges av det. Noen har tilknytning til reindrifta i området, andre til den tradisjonelle bruken til fastboende lokalbefolkning, noen har jakta, fiska, gått på ski eller kjørt med hunder i området, mens andre igjen har hatt spesiell interesse for plantelivet.

Fotografene bak bildene er Steinar Nilsen, Marit Holm Pettersen, Viktor Olsen, Svein Lund, Ailo Sara, Jovna N. Eira og flere fra Skuohtanjárga siida og fra nærliggende bygder.

De som har interesse av å se flere bilder innenfor noen av disse områdene kan ta kontakt med Naturvernforbundet i Porsangerfjorden. (Det samme gjelder dersom man ønsker tillatelse til å bruke bilder fra disse innleggene i andre sammenhenger, og evt. ønsker høyere oppløsning enn vi har gjort bruk av for digital formidling).

Lesere som måtte ha flere bilder fra dette området må gjerne sende det til porsangerfjorden@naturvernforbundet.dev06.dekodes.no

Erfaringsbasert kunnskap
Avslutningsvis minner vi om også erfaringsbasert kunnskap må kartlegges.
Ifølge naturmangfoldloven skal, i tillegg til vitenskapelig kunnskap, også det man benevner som ”kunnskap som er basert på generasjoners erfaringer gjennom bruk av og samspill med naturen” legges til grunn for offentlige beslutninger som berører naturmangfoldet (§ 8). Kunnskap basert på samisk bruk nevnes særskilt i den sammenheng.

Naturvernforbundet Porsangerfjorden
Marit Holm Pettersen
Lokallagsleder

Glimt fra registreringsturer på Sieiddeduottar

Flere bilder deles temavis i seinere innlegg, se oversikt nederst.

Alle innlegg med bilder fra Sieidddeduottar – tema

Bakgrunn (del 1, denne sida)
Landskap og geologi (del 2)
Flora og fauna (del 3)
Reindrift og kulturminner (del 4)
Friluftsliv og høsting (kommer)

Andre innlegg om denne vindkraft-saken, se lokallaget Porsangerfjorden sine nettsider.