Bli med på kartleggingsaksjon for Sieiddeduottar!

Naturvernforbundet i Porsangerfjorden og Ávjovárri inviterer til å delta på tur lørdag 10. august til Sieiddeduottar/Skarvberget, der det er planlagt vindkraftverk. Formålet er å kartlegge plante- og dyreliv samt kulturminner i en liten del av planlagt utbyggingsområde.

Naturvernforbundet i Porsangerfjorden og Ávjovárri inviterer til å delta på tur til Sieiddeduottar/Skarvberget, der det er planlagt vindkraftverk. Vi vil kartlegge mest mulig av plante- og dyrelivet, samt kulturminner i en liten del av utbyggingsområdet for å vise noe av det som er verdt å ta vare på.

Vi starter lørdag 10. august kl. 1000 fra Olggut Čáhceváhki / Ytre Sortvik (3 mil nordover langs E69 fra Olderfjord) og går innover fjellet. Det blir en ganske lang dagstur. Det blir anledning til å overnatte i lávvu nær startpunktet fra fredag til lørdag.

Vi inviterer alle og spesielt folk som er lokalkjente og/eller har gode kunnskaper om fugler, insekter, planter, sopp og andre levende vesener. Ta med fotoapparat, skrivesaker, klær for all slags værog matpakke.
Vi vil gjerne at de som vil delta melder seg til oss på forhånd, helst innen 06.08.2024.

Om arrrangementet – se også Facebook

Bakgrunnsinformasjon:
Porsanger kommunestyre har med 12 mot 7 stemmer åpna for at det finske kraftselskapet Fortum Vind DA får planlegge et gigantisk vindkraftverk på Sieiddeduottar / Skarvberget lengst nordvest i Porsanger kommune. NVE har seinere prioritert dette blant de 11 vindkraftplanene som skal utredes og vurderes for elektrifisering av Melkøya. Kraftverket er planlagt med omlag 50 turbiner av 250 m høgde. Sjølve vindkraftområdet vil ta omlag 50 km2hittil nesten inngrepsfritt område. I tillegg kommer 4-5 svært breie veger for å føre deler til turbinene opp på fjellet. På grunn av bratt og ulendt terreng vil disse vegene gi svært store naturinngrep.

Dette er et sentralt sommer- og høstbeite for rein tilhørende Skuohtanjárga siida, som da kan bli tvunget til å innstille driften. Inngrepet vil være i strid med ei rekke lover og konvensjoner, inkludert SP-konvensjonen Art. 27, som Fosen-utbygginga blei dømt etter.

Statsministeren sier nå de skal lære av Fosen-saka og ikke gjennomføre flere menneskerettsbrudd. Utbygging på Sieiddeduottar vil nettopp være et slikt menneskerettsbrudd, særlig når man ser det i sammenheng med at samme selskap planlegger et annet kraftverk i området til den samme siidaen, da i Nordkapp kommune. Det vil også være et klart brudd med FNs naturavtale, som sier at mer natur skal vernes og ødelagt natur restaureres. Her er det snakk om totalrasering av et stort naturområde.

Før det kan gjøres et utbyggingsvedtak, må det gjøres konsekvensutredninger etter plan- og bygningsloven. Disse må bl.a. omfatte virkninger for reindrift, kulturminner og biologisk mangfold. Så godt som all erfaring med slike konsekvensutredninger ved kraftutbygging tilsier at utredningene vil bli overfladiske og misvisende. En nylig gjennomført undersøkelse viste at 12 av 13 konsulenter som gjorde konsekvensundersøkelser hadde følt seg under press av utbygger til ikke å finne for mye natur- og kulturverdier som kunne hindre utbygging. Det er et nært samarbeid mellom vindkraftens interesseorganisasjon Fornybar Norge og de største konsulentselskapene. I flere tilfeller har det blitt gjort alternative undersøkelser etter ordinær konsekvensutredning, men da har det ofte vært for seint.Vi trenger ikke vente. Vi vet hva som vil komme.

Mangelen på registreringer både av biologisk mangfold og kulturminner vil bli brukt som bevis på at dette ikke finnes. Ordføreren i Porsanger har allerede avgitt sin erklæring om at vindkraftverket ikke vil hindre reindrifta, da han har sett bilde av rein som har stått nær en vindturbin. Den samme ordføreren har sagt at Porsanger kommune ikke har kompetanse til å vurdere de utredningene som utbygger og deres konsulenter vil komme med. Det vil si at han på forhånd erklærer at disse vil bli godtatt uten overprøving og kvalitetskrav. Konsulentselskapa vet da at de bare trenger å gjøre jobben helt formelt.

Det er ikke gjort noen registreringer av hvilket biologisk mangfold som vil gå tapt når dette området blir bygget ut. I Artsdatabanken er det innenfor det planlagte vindkraftområdet praktisk talt ikke gjort registreringer. Ut fra landsgjennomsnittet burde det på 50 km2 vært omlag 1000 registreringer av planter og dyr. Her er fram til juli 2024 bare innført 20 registreringer i Artsdatabanken, og 90% av disse dreier seg om at det er røye og ørret i vanna her (registrert av NINA). Her er 2-3 registreringer av dyr (rovdyr) og ingenregistreringer av planter eller sopp/lav. Langs sjøen og riksvegen er det gjort noen registreringer, bl.a. i vår av Porsanger sopp- og nyttevekstforening, men også der er naturmangfoldet alt for dårlig kartlagt.

Vår lille en-dags-undersøkelse vil sjølsagt ikke kunne erstatte en nødvendig konsekvensutredning, men vi håper med dette å kunne gi et bidrag til å vise litt av de naturverdiene som vil gå tapt med ei utbygging og få flere til å bry seg om den fantastiske naturen som vi ønsker å ta vare på.

Med hilsen
Naturvernforbundet i Porsangerfjorden og Naturvernforbundet i Ávjovárri
v/ledere Marit Holm Pettersen og Piera Jovnna Somby

Kontaktpersoner for denne saka:

Marit Holm Pettersen, tel 91776914, nunavet@gmail.com
Svein Lund, tel 90727698, sveilund@online.no

Startpunkt for turen:
Čáhceváhki eller Sortvik. Her ved parkeringsplassen for Nordkappturister vil vi starte turen.