Statnett bruker storslegga mot Naturvernforbundet i Finnmark

Naturvernforbundet i Finnmark har fått en kjennelse imot seg og må betale Statnett kr. 26.704 i saksomkostninger i forbindelse med kraftledningssaken Skaidi-Hammerfest.

Utdrag fra Naturvernforbundet i Finnmark sitt innlegg til Vestre Finnmark Tingrett 26.03.2024. Innlegget var bakgrunnen for at Statnett krever Naturvernforbundet i Finnmark for kr. 26.704,- i saksomkostninger til dekning av sine advokatutgifter.

«Naturvernforbundet mener at konsesjonsvedtaket også vil være ugyldig på grunn av at inngrepet vil innebære en krenkelse av berørte reindriftssamers og sjøsamers rett til kulturutøvelse etter FNs konvensjon om sivile og politiske rettigheter (SP) artikkel 27.  Også i forhold til dette må tidligere og planlagte inngrep tas med i vurderingen. For områdets sjøsamer må det særlig vektlegges at deres kultur er utsatt på grunn av fornorsknings-politikkens konsekvenser, samt tilsidesettelsen av deres fiskerettigheter i fjordområdene. Høsting av naturressurser i nærområdene er en av de få gjenstående tradisjonelle nærings- og kulturaktiviteter. Den planlagte linjetrasé vil gå rett igjennom høstingsområdet, og innebære en varig skadevirkning for høstingstradisjonene.»

Sakens dokumenter:

Bildet øverst: Dagens kraftlinje Skaidi-Hammerfest, her ved Repparfjordelva.

Århuskonvensjonen
Denne saken aktualiserer Århuskonvensjonen. Se for eksempel denne artikkelen på nettstedet Juristen:
Det må bli billigere å beskytte miljøet (juristen.no)

Spleis
Naturvernforbundet i Finnmark har opprettet en spleis for å få dekket Statnett sine advokatutgifter og videre arbeid med saken.
Hjelp oss å bevare Finnmarksnaturen – støtt oss i kampen mot elektrifisering av Melkøya! | Spleis fra SpareBank 1

Mer om spleisen.

Sagat 26.08.2024:
Leder: Hvem skal forsvare naturen? (sagat.no)

Altaposten 24.08.2024:
Spår reprise på kampen mot Alta-utbyggingen – altaposten.no

Altaposten 22.08.2024:
Konvensjon: Det må bli billigere å beskytte miljøet – altaposten.no

Ságat 19.08.2024:
Staten med storslegga mot naturen (sagat.no)

Altaposten 18.08.2024:
Må punge ut med nesten 26.000 kroner til Statnett for å ha forsvart naturen mot kraftlinja – altaposten.no