Gode signaler fra Erling Sande
Lederen for Stortingets transport- og kommunikasjonskomité, Erling Sande (Sp), sier til NRK at store samferdselsutbygginger bør utsettes eller nedskaleres til fordel for utbedring av mindre veier, rassikring og mer vedlikehold.
Espen Mills– Dette er gode signaler som Naturvernforbundet støtter opp om. Vi må ta vare på de veiene vi har, noe som vil være til nytte for mange mennesker rundt om i landet. Det er uforståelig at det skal bygges overdimensjonerte motorveier der vi fra før av har gode veier, mens fylkesveinettet og andre deler av veinettet forfaller, påpeker Truls Gulowsen, leder i Naturvernforbundet.
Erling Sande peker på veiprosjektene 4-felts E6 i Gudbrandsdalen og i Trøndelag, Hordfast (E39), 4-felts E18/E39 på Sørlandet og bru over Sognefjorden (E39) som konkrete prosjekter som bør utsettes eller nedskaleres.
– De vanvittige planene for 4-felts motorveier for 110 km/t er sløsing med penger og natur, og de gir store klimagassutslipp og skaper mer biltrafikk. Isteden bør mer skånsomme løsninger velges, der dagens vei rustes opp og blir mer trafikksikker. Hordfast-prosjektet vil koste flere titalls milliarder og gi høye bompenger. Også her bør dagens vei rustes opp i kombinasjon med et bedre ferjetilbud, understreker Gulowsen.
Erling Sande vil også utsette eller nedskalere deler av jernbaneutbyggingene på Østlandet.
– Vi trenger en konkurransedyktig og effektiv jernbane, og der er intercity viktig. Ringeriksbanen med tilhørende motorvei (E16) er imidlertid et prosjekt som er overmodent for revisjon. Motorveien som inngår i prosjektet, må droppes. Isteden må det finnes en løsning for jernbane som gir mindre naturinngrep. I debatten om prioritering av samferdselsmidlene må vi også huske på at jernbanen må vedlikeholdes bedre. Det trengs også mer penger for å styrke toget i konkurransen om godstransportene mellom landsdelene, noe som er viktig for både trafikksikkerhet, klima og næringsliv, avslutter Truls Gulowsen i Naturvernforbundet.