Gunvar har jobbet i FNF Hordaland siden 2021. Han har tidligere jobbet med kommunal natur- og miljøforvaltning; med fem år i Bergen kommune i ulike stillinger. Han har bl.a. også jobbet med forskning på oppdrettslaks (Havforskningsinstituttet), undervisning og i oppdrettsnæringen. Han har en deltidsstilling som sekretær i det populærvitenskapelige tidsskriftet Naturen (Universitetet i Bergen).

Faglige interesser er bl.a. natur- og arealforvaltning, miljørett, økologi og evolusjon, klima- og miljøendringer og formidlingsarbeid knyttet til populærvitenskap og naturforvaltning.

Han er utdannet ingeniør (miljø og havbruk) og har mastergrad i naturforvaltning og i marinbiologi (akvatisk økologi), i tillegg til praktisk-pedagogisk utdanning. Masteroppgaven i naturforvaltning (NMBU; 2010) omhandlet åkerriksenes forflytninger i hekkesesongen, mens masteroppgaven i marinbiologi (UiB/Havforskningsinstituttet; 2014) omhandlet hvordan øyepålens utbredelse har endret seg i takt med oppvarmingen av Barentshavet.

Om FNF Hordaland

FNF Hordaland er et samarbeidsnettverk mellom natur- og friluftslivsorganisasjoner i Hordaland. Formålet er å styrke organisasjonenes arbeid med å ivareta natur- og friluftslivsinteresser i aktuelle saker i Hordaland fylke.

FNF Hordaland er en møteplass for samarbeid mellom de tilsluttede organisasjonene der saker av felles interesser diskuteres og oppgaver fordeles. FNF er også en arena for natur- og friluftslivsfaglig kompetansebygging i organisasjonene.

FNF Hordaland kan være et felles talerør/felles representant for de tilsluttede organisasjonene i konkrete saker når det er enighet om det.