28.sep 2024

Hva:
Når: 28.sep, kl. 09:00 – 17:00
Hvor: Rapeneset

Vi fortsetter med restaurering av kystlynghei på Rapeneset i Alver.

**English below**

Arbeidet består i å fjerne skogskratt og sitkagran i spredning.

Program

Vi møtes på Straume kai ca. kl. 10.00, og går i samlet flokk ut til Rapeneset.
Vi rydder og tar en lunsjpause rundt bålet og returnerer i 15. 30-16.00 tiden (alt etter vær etc.). Tilbake i Bergen mellom 17.00- 18.00 senest.

Arrangementet er gratis.

Transport

Vi legger opp til samkjøring fra Bergen kl. 9.00. Bestiller buss ved mange påmeldinger. Oppmøte ved SAS- hotell Bryggen for reisende fra Bergen: kl. 8.50. Avreise kl. 09.00.

Deltakere kan kjøre egen bil om ønskelig, oppgi i påmeldingen om du kan ta med andre deltakere.

Oppmøte Straume kai. kl. 10.00.

Husk

Ta med nok drikke og klær etter vær og forhold. Det kan bli vått og kaldt under dugnaden. Kle deg etter været, helst med ull og annet naturmateriale. Husk godt og vanntett fottøy: støvler/fjellsko/vernesko.

All nødvendig informasjon og utstyr får du underveis.

Alle må lese HMS- veilederen som blir sendt ut i forkant av dugnaden og forholde seg til reglene.

Utstyr

Vi tar med grensager, grensakser og hansker.

Forkunnskaper ikke nødvendig. Du kan ta med eget utstyr om ønskelig. Ved bruk av motorsag skal riktig verneutstyr brukes. Du får refundert utgifter til drivstoff til motorsag dersom du bruker din egen (mot kvittering).

Kontaktpersoner

Spørsmål før dugnaden, påmelding etc.: Jeanette Tennebekk, (prosjektansvarlig Naturvernforbundet Hordaland) jt@naturvernforbundet.dev06.dekodes.no | 90946406

Tilgjengelig på dugnadsdagen:

Emil Revheim (frivillig dugnadsleder NVH) 97666050
Tore Haldraker (frivillig dugnadsleder NVH) 47655412
Agnes Thunem (frivillig dugnadsleder NVH) 94036041

Dugnaden støttes av Statsforvalteren i Vestland- Tiltak for trua natur. Tusen takk!

Om Rapeneset

Rapeneset ligger på Radøy i Alver kommune i Nordhordland og strekker seg nordvestover langs Fosnstraumen og Hoplandsosen fra Straume.

På Rapeneset er det gammel kystlynghei som er i ferd med å gro igjen av siktagran og andre treslag. Der finnes steinalderboplasser og regnes som et av de rikeste kulturminnene fra yngre steinalder i Nord-Europa. Området brukes i dag til turområde og beite for en liten flokk utegående sau.

Kystlynghei regnes som en sterkt truet (EN) naturtype og er i ferd med å forsvinne på grunn av redusert skjøtsel og økt gjengroing. Derfor samarbeider vi med Naturvernforbundet Nordhordland for å å restaurere kystlyngheien.

For å lykkes trengs det dugnader for å fjerne tilvekst i heien og lyngbrenning på sikt. Så brett opp armene og bli med på laget. Her blir det flere muligheter for flere aktiviteter fremover.
Restaureringsarbeidet inngår i Naturvernforbundet Hordaland sitt prosjekt «Bevaring gjennom skjøtsel», som støttes av støtteordningen Tiltak for trua naturtyper fra Miljødirektoratet gjennom Statsforvalteren i Vestland.

English

We continue with the restoration of coastal heather on Rapeneset in Alver. The work consists of removing forest scrub and spreading Sitka spruce.

Program

We set up a bus from Bergen with departure at 09:00. Boarding in Knarvik if necessary. Others can meet at Straume Kai at 10.00.
From there we go as a group, working until around 4 pm.
We will bring lunch from Godt Brød to all participants. We can make arrangements for allergies. If the weather is bad we`ll adjust.
Return to Bergen at 17.00

Bring enough drinks and clothes according to the weather and conditions.

Questions should be directed to Jeanette Tennebekk, project manager at NVH, at jt@naturvernforbundet.dev06.dekodes.no / 90946406
Tore (volunteer) and Emil (intern) will we available during the voluntering day.

Emil Revheim (intern) 97666050
Tore Haldraker (volunteer) 47655412
Agnes Thunem (volunteer) 94036041

The restoration work is part of our project «Conservation through stewardship», which is supported by Miljødirektoratet through Statsforvalteren i Vestland.
———————————————

About Rapeneset

Rapeneset is located at Radøy in Alver municipality in Nordhordland and stretches north-west along Fosnstraumen and Hoplandsosen from Straume.

At Rapeneset, there is old coastal heather that is in the process of being regrown by Norway spruce and other tree species. Stone Age settlements are found there and are considered one of the richest cultural monuments from the Neolithic in Northern Europe. The area is currently used as a hiking area and pasture for a small herd of out-going sheep.

Coastal heather is considered a endangered nature type and is in the process of disappearing due to reduced care and increased overgrowth. That is why we collaborate with Naturvernforbundet Nordhordland to restore the coastal heath. To be successful, efforts are needed to remove growth in the heath and heather burning in the long term. Join the team! There will be more trips like this in the future.