Ebbesvikgavlen i Øygarden

Utbygging av 300 boliger betyr svært omfattende naturinngrep, i et område med kystlynghei, granmeis, grønnfint og ask.

FNF-banner

Denne reguleringsplanen er stor, med utbygging av ca. 300 boliger. Det betyr også svært omfattende naturinngrep.

Den sterkt truede naturtypen kystlynghei finnes i planområdet, og det er registrert granmeis, grønnfink og ask som alle er truede arter. Dvergspetten er også registrert i nærheten, som kan bety at skogen i planområdets søndre del er av stor verdi for naturmangfoldet. Disse observasjonene er ikke gjort etter noen systematisk gjennomgang.

På grunn av disse tilfeldige observasjonene er det behov for en konsekvensutredning på temaene naturmangfold og friluftsliv. Særlig fugler, planter og naturtyper må kartlegges godt i denne forbindelse, og det må skje på riktig tid av året. Det vil si i hekke- og vekstsesongen.

FNF Hordaland logo

Forum for natur og friluftsliv

FNF Hordaland har skrevet denne uttalelsen, som vi stiller oss bak.

FNF Hordaland er et samarbeidsnettverk mellom natur- og friluftslivsorganisasjoner i Hordaland. Formålet er å styrke arbeidet med å ta vare på natur- og friluftslivsinteresser i Hordaland.

Oversikt over aktuelle saker som påvirker natur og miljø finner du i Høringsradaren.