Krabber i Sveio

Vi er bekymret for miljøgifttilstanden i Ålfjorden.

krabbe, påvirket av miljøgifterFoto: Privat

15. april sendte vi en bekymringsmelding til Statsforvalteren og Mattilsynet om miljøtilstanden i Ålfjorden. Vi er bekymret for miljøpåvirkningen som de fem oppdrettsanleggene og smoltanlegget har på livet i fjorden.

Det er gjort flere studier på krabbe fra Mausund, et område med mye oppdrettsindustri. Der har det de siste årene vært en betydning økning av gjennomsnittsverdien for kadmium, bly, kvikksølv, kobber og arsen i krabbene som lever der.

Med samme metode er også krabben i Ålfjorden i Sveio kommune undersøkt. Gjennomsnittsverdien for kobber, kvikksølv, bly, antimon, sink og tinn i brunmaten i krabbe her var 3-7 ganger høyere enn hos Mausund-krabben. Nivået av arsen og kadmium var tilsvarende det samme.

I fiskefôret er det uorganiske og organiske miljøgifter, og det som oppdrettsfisken ikke spiser havner på fjordbunnen under de åpne merdene. Grunnstoffene brytes ikke ned, og de organiske miljøgiftene har lang halveringstid. Dette vil fortsette å akkummuleres så lenge man har opprett med åpne merder. Og miljøgiftene vil fortsette å samles opp i skalldyr, fisk og tang.

Disse miljøgiftene får vi i oss når vi spiser sjømaten, og kan gjøre skade.

Vi mener det bør gjøres flere undersøkelser. Produksjonen i Ålfjorden må ikke økes, men heller avvikles. Industrien må ta ansvar for forurensningen, og bør pålegges å fjerne avfallet slik at det igjen blir trygt å spise sjømat fra fjorden.

Les bekymringsmeldingen vi sendte til Statsforvalteren, Mattilsynet Avdeling Sunnhordland og Haugalandet, samt Sveio og Vindfjord kommune:

Svarene vi fikk fra Statsforvalteren og Mattilsynet:

Vi sendte også et brev til kommuneoverlegen i Sveio kommune: