Øksnesmarka i Austrheim og skogbruksplanen til Bergen

To planer som nå ser ut til å være historie.

Foto: Gunvar Mikkelsen / FNF Hordaland

Ikke alle planer bør realiseres slik de er tenkt. Her oppsummerer vi status for to planer som FNF Hordaland – med gode samarbeidspartnere – har jobbet mot: En ødeleggende reguleringsplan i Øksnesmarka i Austrheim kommune, og Bergen kommune sin temaplan for skogbruk.

FNF Hordaland har, sammen med Naturvernforbundet Nordhordland, brukt en del energi på å jobbe mot reguleringsplanen for Øksnesmarka i Austrheim kommune. I 2022 gav vi innspill til oppstart av reguleringsplanen, i juni året etter var vi på styrebefaring i det aktuelle området, og samme året kartla Biofokus naturverdier for oss i planområdet – for å nevne noe. BT har også laget en flott sak fra Øksnesmarka (4. juni 2023).

Fra Biofokus sin kartlegging er det kanskje særlig interessant å nevne at insektene røsslyngsuger (en nebbmunn) og hårbillen Cyphon hilaris ble funnet. Biofokus skriver i sin rapport at røsslyngsuger har få kjente forekomster i Norge, og at funnet i Øksnesmarka er det tredje på Vestlandet. Funnet av Cyphon hilaris er det første kjente funnet på Vestlandet. Biofokus fant også to rødlistede planter som ikke tidligere har blitt funnet i planområdet: snøfrostmose (nær truet) og heistarr (nær truet).

Av fra før kjente naturverdier i området, er det særlig verdt å nevne hubro (sterkt truet), svartstrupe (sterkt truet), bredbåndpraktvikler (sterkt truet; Øksnesmarka er kanskje det viktigste området i Norge for denne arten) – i tillegg til at store deler av planområdet består av kystlynghei (sterkt truet og utvalgt naturtype). Området er også et svært viktig turområde for lokalbefolkningen. I tillegg må det selvsagt nevnes at arkeologer som sjekket planområdet på forsommeren i fjor, fant flere spor etter bosetting og annen aktivitet fra steinalderen (BT 28. januar 2024) – noe som trolig vil medføre omfattende krav til utgravinger hvis tiltakshaver skulle velge å gå videre med reguleringsplanen.

Det har vært presentert vidløftige og egentlig lite konkrete næringsplaner i forbindelse med reguleringsplanen, men det er veldig usikkert hva som egentlig ville ha materialisert i marka hvis reguleringsplanen hadde blitt godkjent – annet enn at det flotte området (i hvert fall i første omgang) ville blitt ødelagt med sprengning og graving. Selv om «offisiell» status nå er at planarbeidet er satt på vent på ubestemt tid, har vi stor grunn til å tro at både forekomstene av truede arter og steinalderbosetninger gjør at planarbeidet vil skrinlegges for godt.

Når det gjelder Bergen kommune sin skogsbruksplan, som var på høring sommeren 2023, fikk vi under møte med byråd Digranes (Sp) i mai i år bekreftet at denne planen har blitt lagt bort av byrådet. Dette mener vi er svært positivt.

Vi leverte et omfattende innspill til skogbruksplanen da den var på høring, der den mest overordnede kritikken vår gikk på at store området med naturskog ble definert som «mulige viktige skogområder» (som potensielt da skulle bli hensynssoner for skogbruket i kommende arealdel av kommuneplanen), samt at det var tegnet inn et «nettverk» på omtrent 50 km med nye (potensielle) skogsbilveier. Etter vår mening må en skogbruksplan konsentrere seg om de plantede skogområdene i Bergen, og heller legge vekt på å bevare de rike naturskogene. Høringsinnspillet vårt ble oppsummert i en FNF-nettsak (30. okt. 2023).

Vi sørget for god mediedekning av saken i BT (21. feb. 2024), og Åsane Tidende laget også en sak (28. mai 2024) etter å ha vært med naturmangfoldgruppen i Naturvernforbundet Hordaland på en befaring til Hjortlandsdalen, som er ett av naturskogområdene som både kunne blitt utsatt for hogst og skogsbilvei, i tråd med planforslaget fra Bergen kommune. Vi skreiv også et leserinnlegg om tematikken i BA (10. mars 2024), som senere ledet frem til nevnte møte med byråd Digranes, og undertegnede laget en FNF-nettsak om komplekset naturskog-skogsbilveier-skogbruksplan rett før møtet vårt med Digranes i mai.

Det er godt å se at faglig argumentasjon kan ha vært med på å sørge for at skogbruksplanen nå er lagt bort, og forhåpentligvis også at planen i Øksnesmarka etter hvert blir lagt bort permanent.

Artikkelen ble først publisert på FNF Hordaland sin nettside.