Vil legge om deler av Storaveita

I planen Lilandsjordet nord er det søkt om å legge om deler av vassdraget. Men planen er ugyldig, uten dispensasjon fra Statsforvalteren.

FNF-banner

330 meter av vassdraget Storaveita går gjennom reguleringsplanen Lilandsjordet nord, som FNF Hordaland har klaget på tidligere. Elven har stor økologisk betydning for ørret, insekter, fugler, hjort, frosk og planter. Dersom planen blir vedtatt, vil 60-70 meter av elven legges om, og det blir bygd en gang- og sykkelvei langs vassdraget. Kantvegetasjonen kan bli planert ut.

I vannressursloven § 11, første ledd, står det at et naturlig vegetasjonsbelte skal opprettholdes langs vassdrag med årssikker vannføring. I tredje ledd står det at det er vassdragsmyndigheten som i særlige tilfeller kan frita for dette kravet.

Men vassdragsmyndigheten, Statsforvalteren i Vestland, har ikke gitt noen slik dispensasjon. Og da kan det ikke gis byggetillatelse. Hvis dette ikke innvilges, forventer vi at kommunen opphever reguleringsplanen.

FNF Hordaland logo

Forum for natur og friluftsliv

FNF Hordaland har skrevet denne uttalelsen, som vi stiller oss bak.

FNF Hordaland er et samarbeidsnettverk mellom natur- og friluftslivsorganisasjoner i Hordaland. Formålet er å styrke arbeidet med å ta vare på natur- og friluftslivsinteresser i Hordaland.

Oversikt over aktuelle saker som påvirker natur og miljø finner du i Høringsradaren.