Hils på vår nye fylkessekretær!

Naturvernforbundet i Innlandet ønsker Amund Hagen Kristiansen velkommen som vår fylkessekretær i 50% stilling og som vår koordinator for «Skogen mer enn bare trær.»

to menn på benk

Amund har mye erfaring med organisasjonsarbeid og klima og miljø fra sin tid i Framtiden i våre hender i Tromsø, og etter hvert Framtiden i våre hender region Innlandet i Lillehammer. De siste årene har han arbeidet med Klimapartnere Innlandet i Innlandet fylkeskommune. Amund har en bachelor i utmarksforvaltning fra Høgskolen i Nord-Trøndelag avd. Steinkjer og bygget videre på denne med 2-årig master i naturbasert reiseliv fra NMBU på Ås.

I tillegg til stillingen som fylkessekretær driver også Amund og samboer Emilie i Løten firmaet Spreke opplevelser, som driver med aktiviteter, badstue, skikurs og diverse som skal få med folk ut i aktivitet i naturen.

“Når jeg oppdaget denne stillingen tenkte jeg umiddelbart, JA, jeg vil tilbake til organisasjonslivet og jobbe med klima og naturmangfold og engasjerte frivillige som brenner for naturen!»  sier Amund om sin motivasjon for å jobbe i Naturvernforbundet:

«Erfaringene mine med Framtiden i våre hender Innlandet er gode å ha med i rollen som fylkessekretær, og det er ekstra motiverende at Naturvernforbundet har naturmangfold som en høyt prioritert og historisk viktig sak. Verden trenger mindre forbruk og mer smart arealbruk der naturen i størst mulig grad ivaretas. Jeg er supermotivert til å hjelpe frivillige i lokallag til å få gjennomslag for viktige saker og være med på å kjempe for færre unødvendige klimagassutslipp og mer naturmangfold.

Det har også vært spennende å jobbe i offentlig sektor og se hvordan forvaltningen i Norge ser ut delvis fra innsiden. Innlandet fylkeskommune har kommet med et areal- og naturregnskap som gir viktig oversikt over de ressursene som finnes i Innlandet fylke. Mens vi venter på at miljøministeren skal lage et naturregnskap for Norge kan Innlandet allerede gjøre bedre valg for arealbruken fremover.

Det er ekstra spennende å jobbe i Innlandet fylke, som er så stort og mangfoldig og har så mange viktige naturressurser. Med så mye skog og landbruk er vi et fylke som kan gjøre mange smarte valg for fremtiden og sette en ny kurs.»

Fylkesleder Ole Midthun er godt fornøyd med å ha Amund med på laget: «Her har vi gjort et kupp. Jeg kjenner Amund fra tiden hans i Framtiden i våre hender, og er veldig imponert over hva han klarte å bygge opp der. Nå øker vi budsjettet vårt betraktelig med prosjektpenger fra Skogen – Mer enn bare trær, som vi håper vil gi enda større rekkevidde i vårt arbeid.»

Vi ønsker Amund velkommen til oss i Naturvernforbundet!