Naturvernforbundets holdning til sivil ulydighet

Vedtak fra landsstyret om bruk av sivil ulydighet i miljøkampen.

Landsstyret behandlet 7. juni 2023 en sak om prinsipper for sivil ulydighet, og vedtok følgende prinsipper:

Miljøbevegelsen i Norge er mangfoldig, og ulike organisasjoner bruker ulike virkemidler for å oppnå gjennomslag for sine standpunkter. Naturvernforbundet bruker ikke selv sivil ulydighet. Vi kan likevel støtte bruk av ikkevoldelig, ikke-skadelig, åpen og respektfull sivil ulydighet i tråd med vårt verdigrunnlag.

Naturvernforbundet kan støtte sivil ulydighet så fremt den er målrettet, gjennomtenkt og nødvendig. Aktørene som praktiserer sivil ulydighet, må være villige til å ta konsekvensene av handlingen og fremme ikke-voldelig kommunikasjon. Naturvernforbundet vil til enhver tid ta avstand fra all bruk av vold og ødeleggelse, eller personlig vinning i forbindelse med sivil ulydighet.