Budstikka: Protesterer mot strømplanene

Planene om de beryktede «monstermastene» ble begravet, etter store protester. Nå frykter både bæringer og Oslo-folk at strømkabel i bakken vil ødelegge grøntområder.

Etter vårt leserinnlegg om de nye strømkablene fra Smestad til Hamang i juni, tok Budstikka kontakt og ønsket et intervju med representanter fra Naturvernforbundet i Bærum.

Den nye kabelen skal følge traseen til dagens høyspentmaster, fra Hamang til Hagabråten. Mellom Hagabråten og Smestad skal kabelen gå i tunnel. For å bygge tunnelen er det nødvendig med både tunnelinnslag og tverrslag ved Lysejordet i Oslo og tunnelinnslag ved Hagabråten i Bærum. Både Lysejordet og Hagabråten er populære friområder og bevaringsverdige grønne lunger i boligsonen. I tillegg har Statsforvalteren startet arbeidet med en verneprosess for Lysakerdalen.

Naturvernforbundet i Bærum mener det må utredes et bedre alternativ, for eksempel Grini-alternativet. Da vil kabelen isteden legges i grøft langs Griniveien, før den havner i tunnel mellom Grini og Smestad.

Les hele saken her (PDF)