Underskriftskampanje: La skogen leve!

I skogen på Tofteberg i Fredrikstad planlegges nå et av Norges største naturinngrep – Viken Park.

Heidi Elisabet Oskarsen

Lokalpolitikerne i Fredrikstad skal ta stilling til Viken Park-saken innen utgangen av 2024, derfor er det viktig at vi viser vår motstand nå. Signer underskriftskampanjen vår, så kan vi stanse utbyggingen sammen!

Skogområdet på Tofteberg består i dag av verdifull gammelskog med rødlistede arter, jordbruksarealer og fredede kulturminner, i tillegg til å være et viktig friområde for turgåere. Planen som politikerne skal stemme over, kan gjøre om dette til næringsområdet Viken park. Planområdet er på hele 1800 dekar, noe som tilsvarer over 250 fotballbaner, og store mengder stein skal sprenges bort for å senke byggmassen ned i landskapet.

Heidi Elisabet Oskarsen
Foto: Heidi Elisabet Oskarsen.

Heldigvis har utbyggingsplanene møtt stor lokal motstand – mange av oss er sterkt uenige i at det er forenelig å bygge ned så mye verdifull natur når vi står midt i en naturkrise. I tillegg har Norge undertegnet den viktige Naturavtalen som har som formål å stanse dagens naturtap.

Signer oppropet for å vise din motstand, og del underskriftskampanjen vår med andre som vil bevare skogen:

Ja til bevaring av skog - nei til Viken Park

Navn(Required)
Samtykke(Required)

Slik ønsker vi å vise politikerne at vi ikke vil miste dette verdifulle området. Hvis vi skal vi ta vare på naturen, må vi stanse ny nedbygging av skog og jordbruksarealer og heller velge en mer effektiv arealutnyttelse i allerede nedbygde områder.

Vil du vite mer om planene for Viken Park?

• NRK har laget en stor nettsak med flere artikler om utbyggingen, les mer her.
  • Naturvernforbundet i Østfold har skrevet et høringssvar til saken som kan leses her.
  • Planprosessen kan følges på Fredrikstad kommunes nettsider.
Linoleumstrykk: Sara Cathrine Backer
Linoleumstrykk: Sara Cathrine Backer.