Guidet tur til Viken Park-området

Torsdag 5. september arrangerte Naturvernforbundet i Fredrikstad og Hvaler en guidet tur i Toftebergskogen med Lars Ole Klavestad.

Viken park, toftebergskogenMartine Stave

Været var varmt og engasjementet var stort da både lokalpolitikere, lokalbefolkning og representanter fra bl.a. BirdLife Norge og Forum for Natur og Friluftsliv ble med oss inn i planområdet for Viken Park, nord for Fredrikstad.

Godt oppmøte på Vetatoppen Parkeringsplass.

Selv da vi vandret over høyden på Tofteberg med krokfuruer, jettegryter og kulturminner fra både steinalderen og nyere tid, var det vanskelig for oss å begripe omfanget av byggeprosjektet. Planområdet er på størrelse med hele 250 fotballbaner, og høyden vi vandret over skal sprenges bort. Det har blitt søkt om fjerning av 30 millioner tonn steinmasser – det tilsvarer fem Kheopspyramider!

Naturvernforbundet i Østfold retter en stor takk til alle som ble med oss ut, og til turleder Lars Ole Klavestad for en svært informativ og engasjerende tur!

Vil du bidra til å stanse Utbyggingen?

Signer underskriftskampanjen vår mot naturinngrepet her:

Støtt arbeidet vårt som medlem av Naturvernforbundet: