Visning av filmen «The Oil Machine»

Hvordan kan vi bryte vår avhengighet av olje? Dokumentarfilmen #TheOilMachine utforsker flere viktige spørsmål om oljeindustrien og har vunnet en rekke internasjonale priser.

Bli med på visning av denne prisbelønte filmen på Fredrikstad kino onsdag 5. juni, som også er Verdens miljødag.

Filmvisningen starter kl. 18.00.
Pris: 50,-
Billetter: https://www.fredrikstadkino.no/…/innl…/verdens-miljodag/

Ida Julsen, leder i Naturvernforbundet Fredrikstad og Hvaler, innleder visningen.

Etter filmen inviterer vi til optimistisk framtidsprat med likesinnede på Tæps. Vi håper mange av dere vil være med!

Om filmen:
Vår økonomiske, historiske og emosjonelle avhengighet av nordsjøolje blir stadig mer komplisert mens vi holder stø kurs mot klimakatastrofe. Er nordsjøoljens tid over?

The Oil Machine utforsker vår økonomiske, historiske og emosjonelle avhengighet av olje ved å se på de konfliktfylte holdningene til nordsjøoljen. Denne usynlige maskinen som danner kjernen i økonomien vår og samfunnet vårt går en usikker fremtid i møte når både aktivister og investorer krever forandring. Er dette slutten på oljeeventyret?

Vi har fem til ti år på å få kontroll over oljeavhengigheten vår, men det deles fortsatt ut nye oljelisenser i strid med Parisavtalen. Denne dokumentaren ser på hvordan det globale klimadramaet spiller seg ut i kampen over nordsjøoljen. Filmen snakker med oljeselskapssjefer, økonomer, unge aktivister og pensjonsfondsforvaltere, og reflekterer rundt hvordan oljemaskineriet kan temmes, avvikles eller omlegges.

Denne produksjonen er en integrert del av §112 Fredrikstad. §112 Fredrikstad er en ny kunst- og kulturfestival som over fire måneder skal utforske om vi er gode forfedre. Bakteppet er grunnlovens miljøparagraf. Gjennom kulturopplevelser, samtaler, folkemøter og debatt vil §112 presentere klimaspørsmålene for publikum på en ny måte.