Ryddeguide

Havet trues av plastforurensning. Men det finnes en enkel løsning som alle kan bidra til. Å plukke søppel på stranda beskytter både naturen og dyrelivet.

Her finner du den komplette ryddeguiden

En ryddeaksjon trenger ikke være komplisert. Du kan gjøre en forskjell bare ved å ta med en pose og hansker på din neste tur langs kysten. Hver lille innsats teller! Men skal du få med deg flere har vi laget en ryddeguide her:

Hvordan få med folk?

Strandrydding kan gjøres alene, med familien, vennegjengen eller med andre engasjerte frivillige.

• Ta kontakt med venner og familie og inviter til en morsom og meningsfull dag ute i naturen.
  • Lag et arrangement på sosiale medier, ta kontakt med Naturvernforbundet eller andre organisasjoner som rydder og spør om de vil være medarrangør. Da kan arrangementet ditt nå ut til flere.
  • Sjekk ut ryddenorge.no. Er det ikke planlagt noen aksjoner i nærheten av deg, lag din egen aksjon, marker den åpen så kanskje du får selskap.
  • Hør med lokale organisasjoner, velforeninger o.l. spør om de vil være med å arrangere og gjennomføre ryddeaksjonen.

Planlegge ryddeaksjon

Det første du må tenke på er ryddeområdet. Hvis du ikke vet hvor du skal arrangere din aksjon, kan det være hjelp å få på internett. I ryddekartet på ryddenorge.no kan du se etter den røde markøren som markerer hvor det er behov for rydding. Hør gjernemed erfarne strandryddere i ditt område, mange av disse finner du gjennom Facebook-gruppen «2 minutters strandrydding – Se hva jeg fant!».

Sikkerhet

Ryddeområde og sikkerhet hører sammen. Skal du og din ryddegruppe langt utenfor alfarvei, er det en ide å være forberedt dersom uhellet skulle være ute. Et godt tips kan være å lage din egen førstehjelpspose, med utstyr som passer til turen du skal på og som du vet hvordan du skal bruke.

Bekledning og utstyr

Den viktigste forholdsregelen er alltid å sjekke værmeldingen og kle deg etter forholdene. Gode sko og en bukse som tåler å bli våt og at du ligger på bakken er alltid lurt når man skal ut og rydde. Ta alltid på deg redningsvest i båt eller på områder med risiko for å falle i vannet. Vi har samlet noen tips til utstyr du kan trenge til din ryddeaksjon, men husk at dette vil alltid være forskjellig fra aksjon til aksjon, og fra sted til sted. Hva dere forventer å finne på deres aksjon har innvirkning på hva slags utstyr dere burde ta med dere.

Tips til utstyr

• Sekker og hansker trenger man alltid.
  • Solkrem og solbriller er lurt å ha med når man skal være ute i sola.
  • Kniv eller øks kan være hendig for å få løs taurester, kanskje bør du også ha med et spett for og få løs ting fra under steiner.
  • Med en plukkeklype rekker du langt inn i busker og sprekker.

Flere kommuner er med i Kystlotteriet, disse har utleveringssteder for sekker som du kan finne på kystlotteriet.no. Ryddenorge.no har oversikt over andre steder du kan få tak i ryddepakker med sekker og hansker.

Flere friluftsråd har utlevering i egne ryddekasser og flere avfallsselskaper leverer ut sekker til strandrydding på sine anlegg. Hvis ikke noen av disse er i nærheten av der du bor kan man bruke egne sekker, men husk at mange avfallsselskaper krever gjennomsiktige avfallssekker for å ta imot eierløst avfall gratis.

En plan for avfallet

Husk at en ryddeaksjon ikke er ferdig før avfallet er hentet eller innlevert. Ryddeområde, type avfall og fremkomstmetode har alt å si for hvordan du skal få levert «fangsten».  Er dere til fots, ikke ta med mer enn dere klarer å få med tilbake.

På en strand finner du nesten alltid noen større avfallsgjenstander du ikke klarer få med deg. Eksempler kan være båtvrak, store presenninger, nøter, store flyteelementer og madrasser. Allerede før dere drar ut kan det derfor være lurt å lage en strategi om hva dere vil gjøre med slikt avfall. Å legge dem i et trygt depot hvor de kan hentes seinere, og så melde fra til kommunen, kan være verdt et forsøk.

Under rydding

Strandrydding foregår langs bakken og inne i småbusker, og likner slik sett mye på hagearbeid. Hvis du tror det er rent, se litt ekstra nøye etter. Det er alltid mer under overflaten og de minste avfallsbitene er ofte de som er mest skadelig for dyrelivet.

Vær oppmerksom på fugl som hekker! Dersom det er hekkesesong kan det være lurt å vente med å rydde området. Husk at det er ferdselsforbud i fuglereservater mellom 15 April og 15 Juli.

Ta hensyn til naturen, unngå å rydde bort planter eller ilanddrevet tang.

Vær forsiktig med sprøyter, skarpe gjenstander, umerkede beholdere med væske, bilbatterier og annet farlig avfall.

Etter rydding

Er din kommune med i Kystlotteriet? Da kan du se her for levering av avfall. Nettsiden sortere.no har en oversikt over avfallsselskaper som tar imot marint avfall gratis.

Vil du gjøre en ekstra innsats?

Ta bilder og legg de inn på Naturvernforbundets egen Facebook-gruppe «2 minutters strandrydding – Se hva jeg fant!».

Vi trenger flere på laget for å ta vare på de unike artene våre – enten de lever nært oss eller i vann.

Fartein Rudjord