Ny motorvei på E18 mellom Bamble og Tvedestrand

Vi hører i media at Nye Veier ønsker å bygge denne gjenstående parsellen på E18 med fire felt.
Dette til tross for at regjeringen har vedtatt nye veinormaler sist høst. Vi har med det fått klare politiske signaler om at veiene må bygges ut eller utbedres på en måte som gir lavere kostnader og lavere miljø-fotavtrykk. Nye Veier, som et offentlig eid selskap burde forholde seg til dette, men gjør det ikke.

Likevel meddeler samferdselsminister Nygård i media 7. august at regjeringen ikke vil bryte inn. Nye Veier får bygge fire felt.

Vi ønsker å uttrykke motstand mot dette overdimensjonerte prosjektet som skader natur, miljø og klima og som koster samfunnet ekstra milliarder som kunne vært brukt til mer presserende oppgaver i vårt samfunn, eks.vis til opprusting av dårlige fylkesveier og/eller en ny jernbane mellom Grenland og Sørlandet (Sammenkoblingen av Vestfoldbanen og Sørlandsbanen).

Det nye regelverket sier at 2/3 felt vei for 90 km/t kan brukes opp til 15 000 kjøretøyer pr dag (ÅDT). Denne strekningen har i dag en årsdøgntrafikk (ÅDT) på ca. 10 000 kjøretøyer. Det man sparer i tid i forhold til 100 km/t er minimalt og uten praktiske konsekvenser. Trailertrafikken må uansett holde seg innenfor 90 km/t. Store motorveier skaper enorme naturinngrep og mer biltrafikk. Vi får kjøpesentre og handelsvirksomhet langs veiene, som igjen skaper mer biltrafikk og tapper byene for aktivitet, stikk i strid med hva som er ønskelig. Store motorveier for høy fart krever svært mye energi og produserer store mengder mikroplast ved dekkslitasje. Utskifting av fossilbiler med el-biler løser ikke våre trafikale miljøproblemer, bl.a. på grunn av el-bilenes store vekt og at utslippene kommer andre steder.

Det må bygges for framtida, hevder Bård Hoksrud, og heier på Nye Veier. Vi mener at å bygge for framtida er å ta hensyn til de miljøutfordringene vi står overfor, både innenfor natur, miljø og klima.

Fullføring av Grenlandsbanen, en genial løsning på strekningen mellom Vestfold/Grenland og Sørlandet, håper vi på ny vil tas opp til politisk behandling.  Det vil bidra til en betydelig overføring av trafikk fra vei til bane med mindre trafikkvolumer på E18. Trafikkulykkene vil også gå ned og menneskeliv vil bli spart.

Framfor alt, vi vil med en opprusting av ny E18 til 2/3 motorvei og 90 km/t bidra til en regional utvikling mer i samsvar med FNs bærekraftmål.

Grenland 8. august 2024

Naturvernforbundet i Agder v/ Peder Johan Pedersen