Strandryddeuka i Bergsbotn

Naturvernforbundet Midt-Troms markerte strandryddeuka 2024 med å rydde et område i Bergsbotn for plastavfall. Området var sterkt forurenset, men ser bedre ut nå.

Plastavfall i Bergsbotn

Innerst i Bergsbotn ligger et område som er vanskelig tilgjengelig når Botnelva er stor om våren og forsommeren. Man er også avhengig av tilgang til båt for å frakte ut plastafall fra ryddeaksjoner. Derfor har dette området i liten grad blitt ryddet tidligere år. Området var sterkt forurenset av plastavfall, spesielt tau, sekker og nøter.

norgeskart.no
Kart over indre deler av Bergsbotn
Roar Jørgensen
Tauverk, tre og tang innfiltrert i fjæra i Bergsbotn
Roar Jørgensen
Nedgrodd søppel i fjæra i Bergsbotn
Roar Jørgensen
Diverse tauverk i fjæra i Bergsbotn
Søppel i fjæra i Bergsbotn. Flaske og tau.

Strandryddeuka i Bergsbotn

13-22.september er strandryddeuka. Naturvernforbundet allierte seg med ansvarlig for strandrydding i Senja kommune og skipper, Roy-Willy Hansen, og gjennomførte en strandryddeaksjon i området 15. september. Resultatet av aksjonen kan dere se på ryddenorge.no her.

Tusen takk til skipper og strandryddingskoordinator Roy-Willy Hansen og alle som deltok i strandryddeaksjonen til Naturverforbundet Midt-Troms i Bergsfjorden!

Nedenfor ser dere en bildecollage som beskriver aksjonen.

Roar Jørgensen
Knut rydder opp gammelt tauverk i fjæra
Roar Jørgensen
Benedicte rydder plast i fjæra i Bergsbotn
Roar Jørgensen
Anja rydder noen store plastsekker som ligger i fjæra i Bergsbotn
Roar Jørgensen
Aksel rydder plast i fjæra
Roar Jørgensen
Linda rydder plast i fjæra i Bergsbotn
Roar Jørgensen
Linda finner plast i vegetasjonen overfor fjæra. Sannsynligvis transportert dit av bølger og vind
Roar Jørgensen
Matpause med turmat, kaffe og boller som Benedicte hadde bakt
Linda Møller
Skipper Roy-Willy og Knut får oversikt over plastavfallet som skal fraktes til MS Sofie
Linda Møller
Roy-Willy og Roar laster plastavfall fra ryddeaksjonen i sjekta
Linda Møller
Roar og Roy-Willy laster plastavfallet fra strandryddinga i Bergsbotn over i MS Sofie.
Linda Møller
Kan jeg ikke få være skipshund?
Roar Jørgensen
Knut og Roy-Willy i forgrunnen av konteineren med plastavfall. Takk til Akvafarm som lånte oss kaiplass.