Strandrydding på Ørja

Naturvernforbundet var på strandrydding sammen med Senja kommune ved gamle tufter uti Andfjorden

Bakgrunnen

Det hele begynte som ei samtale mellom Roar Jørgensen i Naturvernforbundet Midt-Troms og leder for strandrydding i Senja kommune Roy-Willy Hansen. Kunne vi ikke ha ryddet på en av øyene i Andfjorden? Roy-Willy foreslo Ørja og ordnet med nødvendige tillatelser fra grunneiere og forsvaret. Han stilte i tillegg som skipper på sjarken sin MS Sofie.

MS Sofie ved steinkaia i Ørjekeila

Men i Ørja, der trivdes vi

Er tittelen på et innlegg fra Hans Kristian Eriksen i Årbok for Senja i 1977. Der forteller forteller Agnes i Bjørnkinnsvika (født 1896) om oppveksten på Ørja og livet der før øya ble avfolket. Det var en eventyrverden å vokse opp der med storhavet som nærmeste nabo, ei ku, 5-6 sauer og en åker med poteter. De skar tang og tare der som de kokte og brukte til for. Om våren plukket de store mengder egg fra måker og skarv som de solgte i Torsken for 7 øre stykket. Ørja var freda egg- og dunvær. Agnes husket at det lå russefartøy i Holmen og kjøpte fesk, og følelsen av å se at fembøringene strekte seil og for mot Dova, og steminga når folk forsvant i forlis. Når motorene kom i fiskebåtene flyttet alle bort fra de værutsatte øyene i Andfjorden. Foreldrene til Agnes flytta i 1908. Agnes drømte alltid om Ørja og hulen Reshallet som går en 20-30 m inn i Ørjekollen. En hund skal i følge sagnene ha funnet veien i huler gjennom fjellet og kommet ut inne på Måneset på Senja.

norgeskart.no
Kart over Ørja

Avgang fra Grunnfarnes

I tillegg til Roy-Willy Hansen (Senjahopen), som er gammel rekeskipper, var det Hilde Lisbeth Strand, Herbjørg Valvåg og Geir Eidissen som var med fra Senja kommune. I tillegg hadde vi to fra Dyrøy, Åshild Chruickshank og Anna Starr Dahlgård. Roar Jørgensen fra Sørreisa fungerte som leder for strandryddingen. Til sammen var vi 7 deltagere som la ut fra Grunnfarnes 1. september.

Anna Starr Dalgård nyter utsikten på tur ut fra Grunnfarnes mot Ørja

Strandryddeaksjonen

Resultatet fra ryddeaksjonen kan dere finne på ryddenorge her. Naturvernforbundet Midt-Troms vil rette en spesielt stor takk til skipper Roy-Willy Hansen som alltid var trygg og positiv og løste alle problemer som oppstod underveis med et smil. Tusen takk også til deltagerne fra Naturvernforbundet Midt-Troms som løste oppdraget på en utmerket måte. Her følger en billedkollasj fra ryddeaksjonen.

MS Sofie ved steinkaia i Ørjekeila
Åshild Chruickshank
På tur over myrlendt terreng på Ørja
På tur over Ørja
Stemningsbilde fra fjæra på Ørja
Åshild Chruickshank
Plukking av avfall i strandsonen
Roar Jørgensen
Åshild Chruickshank har kaffepause
Åshild Chruickshank
Bror til Wilson..? (For de som har sett Cast away…).
Utsikt fra Ørja mot Senjehesten
Roy-Willy Hansen
Deltakerne fra Naturvernforbundet Midt-Troms bærer ned avfallet som skal fraktes ut fra Russevåg
Hilde Lisbeth Strand pakker avfall fra strandryddingen
Åshild Chruickshank
Roar Jørgensen bærer restene av et gammelt fiskekar ned til Geir Eidissen som kommer med sjekta
Herbjørg Valvåg venter på Geir Eidissen som kommer med mer avfall
Roy-Willy Hansen
Geir Eidissen og Roar Jørgensen frakter ei stor not som ble funnet i Russevåg til sjarken.
Åshild Chruickshank
Roy-Willy stiller trofast opp for å organisere strandrydding i Senja kommune. Her også skipper med egen båt.
Roy-Willy Hansen spanderte vørterøl på oss etter strandryddeaksjonen på Ørja
Roar Jørgensen
Den skitne nota ble plassert i sjekta på tur fra Ørja til Grunnfarnes