Støtt spleisen

Synes du det er urimelig at Naturvernforbundet i Finnmark skal betale Statnett sine advokater? Støtt Spleisen!

Noen spør om man må forstå vanskelig juss for å støtte Spleisen? Nei – er vårt svar. Sitat fra Altaposten: «De (Statnett) har beregnet seg en timespris på 3.338 kroner, og har levert et totalt krav på over 40.000 kroner( til Naturvernforbundet i Finnmark). Dommer og sorenskriver Torbjørn Saggau Holm mener at timebruken er satt for høyt og har redusert kravet til over 26.000 kroner.»

Skal vi betale Statnett sine stjerneadvokater fordi at vi har fremmet et innlegg for Vestre Finnmark Tingrett til forsvar av naturen og til forsvar av sjøsamiske og reindriftsamiske rettigheter?

Selvsagt har Statnett mulighet til å fremme et slikt krav, selv om det er stikk i strid med Århuskonvensjonen sitt mål om at frivillige organisasjoner og andre kan fremme saker for rettssystemet i sine land – uten stor økonomisk risiko.

Link til Spleisen
Hjelp oss å bevare Finnmarksnaturen – støtt oss i kampen mot elektrifisering av Melkøya! | Spleis fra SpareBank 1

Mer om saken